2.3.3.3 Stahování výrobků z trhu a zpětné převzetí výrobků
Dr. Ing. Rostislav Suchánek
Stažení výrobků z trhu
Pojmy stažení výrobku z trhu a zpětné převzetí výrobku bývají často zaměňovány. Stažením výrobku se však zpravidla rozumí situace, kdy výrobek ještě neopustil distribuční řetězec, nedostal se tedy doposud ke spotřebiteli.
Zpětné převzetí výrobků z trhu
Zpětné převzetí výrobku postihuje situaci, kdy výrobek již užívá spotřebitel a zpravidla na něj již přešlo i vlastnické právo k tomuto výrobku.
Jak u stažení výrobku z trhu, tak u zpětného převzetí výrobku je možná vatianta jeho úpravy či opravy nebo varianta jeho likvidace, a to s náhradou za jiný obdobný výrobek či s navrácením kupní ceny.
Jak stažení výrobku z trhu, tak zpětné převzetí výrobku může být dobrovolné ze strany jeho výrobce, ale může být také nařízeno orgánem odpovědným za dozor nad trhem, kterým je obecně v České republice ČOI (Česká obchodní inspekce).
Praktické příklady
Ke stažení výrobku nejčastěji dochází u farmaceutických výrobků (např. v USA se jednalo na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let o stažení léku proti bolestem zvaného TYLENOL) a potravin (např. stažení konzerv s lososem ve Velké Británii, Austrálii a Jižní Africe z důvodu botulismu). V posledních letech jsou předmětem stažení z trhu často také pneumatiky, k nejznámějším případům patří stažení pneumatik Firestone, jež musely být staženy z důvodu vadné konstrukce ocelového běhounu, který způsoboval jejich prasknutí.
Ke zpětnému převzetí výrobků pak pravidelně dochází v automobilovém průmyslu (např. v roce 1977 bylo v USA odvoláno dvanáct a půl milionu osobních a nákladních automobilů z důvodu bezpečnostní prohlídky, v roce 1979 pak devět milionů vozů z důvodu vad, které by mohly ovlivnit jejich bezpečnost), kde se nevyhýbá ani takovým značkám, jako je Ford, Fiat, Citroën, Honda, Mitsubishi, Renault, Nissan, Audi či General-Motors. V posledních době je aktuální případ automobilky Ford, která dle zprávy z 2. 12. 2012 stahuje 90 000 vozů z důvodu problémů s přehřívajícím se motorem.
Stažení výrobku z trhu nebo jeho zpětné převzetí není doménou pouze některých průmyslových odvětví, i když se častěji vyskytuje např. v průmyslu leteckém, automobilovém, farmaceutickém, elektrotechnickém či potravinářském. Velmi často bývají předmětem stažení či zpětného převzetí např. také hračky. Ve většině případů se jedná právě o dobrovolné akce v oblasti obchodní politiky jednotlivých firem, jejichž cílem je zajištění prevence rozi a zejména zachování dobré obchodní pověsti daných subjektů.
Náklady
Náklady spojené se stažením výrobků z trhu nebo se zpětným převzetím výrobků bývají velmi vysoké a zpravidla nejsou kryty, alespoň ne v plné výši, pojištěním. Jejich vynaložením však může dojít k eliminaci několikanásobně vyšších možných škod.
Důvody realizace
Důvodem ke stažení výrobku z trhu nebo ke zpětnému převzetí výrobku může být dodatečné zjištění ohrožení bezpečnosti uživatelů tohoto výrobku, které může být zapříčiněno výrobkem samotným nebo některou jeho částí. Výrobky jsou zpravidla stahovány z trhu a zpětně přebírány, protože ohrožují život, zdraví a majetek osob. Důvodem pro stažení výrobku z trhu nebo pro jeho zpětné převzetí je tedy vždy určitá míra nebezpečí, k němuž by mohlo za určitých okolností dojít.
Nejpodstatnější je v souvislosti se stažením výrobku z trhu a s jeho zpětným převzetím analýza rizika, tedy rozhodnutí, kdy již riziko dosáhne takové úrovně, aby bylo vhodné podniknout potřebnou ochrannou akci trhu. Tato analýza pak nebývá pouze na výrobci konečného výrobku, ale je otázkou spolupráce s dodavateli kritické části výrobku.
Technické předpoklady
Technickým předpokladem pro samotnou realizaci stažení výrobku z trhu či jeho zpětné převzetí je podrobná evidence nejen samotného výrobce tohoto výrobku, ale i jednotlivých distributorů, kterou si může a zároveň by i měl výrobce smluvně zajistit. Součástí stažení výrobku z trhu či zpětného převzetí výrobku je také rychlé a okolnostem přiměřené oznámení veřejnosti, jež může podstatně snížit riziko plynoucí z dalšího užívání takovýchto výrobků.
Stažení výrobků z trhu a jejich zpětné převzetí je obecně v zájmu výrobců i spotřebitelů. Výrobce chrání před náhradami možných škod, spotřebitele pak před poškozením zdraví, života či majetku. Stažení výrobků z trhu či jejich zpětné převzetí je však také jedním z legislativních opatření, které má k dispozici orgán dozoru (obecně ČOI) a jež slouží k ochraně trhu před nebezpečnými výrobky.
Doporučení pro praxi
Každý podnik by měl mít propracovanou strategii stažení výrobku či zpětného přvzetí výrobku z trhu dříve, než dojde ke krizové situaci. Je nutné dosáhnout stažení co nejvyššího počtu výrobků v co nejkratším možném čase, současně zajistit dokončení celé operace s účinností blížící se 100 %. Současně musí být předem stanoven postup přezkoušení a případné opravy zpětně převzatých výrobků.
Každý podnik by měl (a ze zákona o obecné bezpečnosti výrobků…