3.7.1 Technická legislativa
Dr. Ing. Rostislav Suchánek a kolektiv autorů
Podniky a podnikatelé se ve své každodenní praxi setkávají s různými
oblastmi práva. Samostatnou kapitolou jsou v tomto směru právní předpisy
technické povahy, které přímo regulují výrobní sféru a které můžeme v jejich
komplexu označit jako technickou legislativu.
Stanovení technických požadavků
Termín technická legislativa v sobě zahrnuje stanovení technických
požadavků na regulované výrobky, a to buď v obecné, nebo v konkrétní, podrobné,
podobě. Obecně můžeme konstatovat, že podstatným základem technické legislativy
je jak ve všech členských státech Evropského společenstvích, tak v České
republice v současné době regulace obecné bezpečnosti výrobků, která je
doplněna o právní předpisy v rámci nového přístupu k technické harmonizaci a o
globální přístup k posuzování shody, přičemž celou problematiku završuje právní
regulace odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku.
Základem technické legislativy je tedy posouzení bezpečného
regulovaného výrobku, protože jen takový může být uveden na trh, a současné
sankcionování nebezpečných výrobků, a to jak veřejnoprávními, tak také
soukromoprávními sankcemi.
Regulovaný výrobek
Regulovaný výrobek je takový průmyslový výrobek, na který se
vztahuje jedno nebo více legislativních opatření v rámci technické legislativy,
tedy v rámci Evropských společenství jedna nebo více směrnic nebo jedno nebo
více rozhodnutí, v České republice pak jedno nebo více nařízení vlády.
V této souvislosti je však třeba připomenout, že vždy není zcela
jednoduché odlišit regulovanou a neregulovanou oblast, a to z toho důvodu, že
daná legislativní opatření obsahují dva základní typy regulace.
Regulace konkrétní kategorie a průmyslových výrobků
Prvním je regulace konkrétní kategorie průmyslových výrobků, druhou
pak regulace konkrétních rizik. Tyto regulace se pak navzájem prolínají a
zejména některá regulovaná rizika jsou spojena téměř se všemi průmyslovými
výrobky. Zároveň však ani v oblasti prvního typu regulace není zpravidla
regulace konkrétní kategorie průmyslových výrobků úplná a vždy zůstávají určité
oblasti mimo regulaci. Principielně by mimo regulaci měly zůstat pouze takové
výrobky, které nepředstavují žádné riziko pro zdraví a život osob, pro soukromý
majetek osob a pro životní prostředí, nebo výrobky, se kterými je spojeno
riziko pouze minimální.
Technická harmonizace
V souvislosti s technickou legislativou se setkáváme s termínem
technická harmonizace. Tento pojem má rozměry jak globální, celosvětové, tak
také regionální, např. evropské.
Na globální úrovni je technická harmonizace realizována v rámci
činnosti Světové obchodní organizace (WTO), jejímž členem je také Česká
republika. Konkrétním právním dokumentem v oblasti činnosti této organizace je
pak Dohoda o technických překážkách obchodu (TPO).1)
Na evropské úrovni tvoří v rámci Evropských společenství technická
legislativa právní základ volného pohybu výrobků, který je jedním ze základních
pilířů této mezinárodní organizace. Harmonizace v této oblasti je pak jedním ze
základních prvků jednotného vnitřního trhu Evropských společenství.
Odstranění technických překážek
Technická harmonizace realizovaná v rámci Evropských společenství
tedy vede k odstranění technických překážek obchodu mezi členskými státy této
mezinárodní organizace a je předpokladem volného pohybu zboží uvnitř Evropských
společenství.
Je však zároveň podkladem, a to na základě mezinárodního závazku
plynoucího ze členství v Evropském sdružení volného obchodu (ESVO, EFTA), k
odstranění technických překážek obchodu mezi členskými státy dvou mezinárodních
organizací, Evropských společenství na jedné straně a Evropského sdružení
volného obchodu na straně druhé.
V neposlední řadě je také podkladem na základě mezinárodních smluv,
Evropských dohod o přidružení (a to konkrétně formou Protokolů o vzájemném
uznávání), pro odstranění technických překážek obchodu také mezi členskými
státy Evropských společenství na jedné straně a přidruženými státy na straně
druhé, a to ještě před jejich vstupem do Evropských společenství a zároveň
nezávisle na realizaci tohoto vstupu.
Podstata technické harmonizace
Podstatou technické harmonizace v rámci Evropských společenství
jsou:
-
technické předpisy, tedy závazné právní předpisy s technickým
obsahem, a to právní předpisy převážně z oblasti veřejného práva,
-
technické normy, které jsou až na výjimky nezávazné a vznikají v
procesu technické normalizace v rámci činnosti speciálních soukromoprávních
subjektů,
-
postupy posuzování shody s požadavky technických předpisů a v
jejich rámci také technických norem,
-
proces akreditace (notifikace) osob a činnost těchto osob v
rámci posuzování shody,
-
metrologie,
-
dozor nad dodržováním požadavků technické legislativy.
Technická legislativa patří v komunitárním právu k nejrozsáhlejším
částem acquis communautaire. Podstatná část technické legislativy je obsažena v
kapitole 13 Rejstříku Úředního věstníku Evropské unie, která nese název:
„Průmyslová politika a vnitřní trh“.
Formy harmonizace technické legislativy
Technická legislativa Evropských společenství je součástí
sekundárního práva a pouze z velmi malé části je tvořena nařízeními, která mají
obecnou působnost, bezprostřední účinek, jsou závazná v celém rozsahu a přímo
použitelná ve všech členských státech. V případě nařízení se nepředpokládá
přijetí vnitrostátních právních předpisů a již existující právo s ním musí být
uvedeno do souladu, což je v České republice rolí Ústavního soudu. Nařízení
jsou platná od okamžiku publikace v Úředním věstníku Evropské unie a účinná
touto publikací nebo později, pokud tak stanoví.
Nejfrekventovanějšími legislativními opatřeními Evropských
společenství v oblasti technické legislativy jsou směrnice a rozhodnutí, které
předpokládají provedení legislativních opatření členských států Evropských
společenství.
Směrnice
Směrnice jsou závazné pro stát, kterému jsou určeny (většinou jsou
určeny všem členským státům), a to co do výsledku aplikace práva, kterého má
být dosaženo. Forma a prostředky provedení ustanovení směrnic do vnitrostátního
právního řádu jsou ponechány jednotlivým státům, které pak Komisi sdělují znění
hlavních nebo všech ustanovení právních předpisů přijatých v oblasti působnosti
dané konkrétní směrnice.
Rozhodnutí je závazné v celém rozsahu pro ty, komu je určeno, mnohdy
je určeno obecně všem členským státům. Přímo v textu může být, a u rozhodnutí v
oblasti technické legislativy zpravidla bývá, předpoklad vnitrostátní
normotvorby. Z hlediska technického je pro…