5.3.6
Trendy a směry zdokonalení logistických výkonů
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
S tím, jak se zvyšuje význam logistiky při realizaci cílů podniku,
se klade stále větší důraz na všestranná zdokonalení logistických činností. V
této oblasti můžeme dnes rozpoznat celou řadu různých trendů, jejichž primárním
cílem je zdokonalení logistiky podniku. Mezi základní trendy patří:
-
větší podíl logistiky na tvorbě strategie podniku a na
strategických plánovacích procesech,
-
orientace na kvalitu procesů - Total Quality Management
(TQM),
-
identifikace příležitostí pro použití logistiky jakožto
konkurenčního nástroje, tj. podpory marketingu,
-
použití technologie Just-In-Time (JIT),
-
použití technologií Quick Response (rychlá odezva, QR) a
Efficient Consumer Response (efektivní odezva zákazníka, ECR),
-
lepší pochopení logistických nákladů a jejich sledování v
účetnictví.
-
lepší pochopení globálních aspektů logistiky a zdokonalení
logistických informačních systémů,
-
vyšší účast profesionálních logistiků v pracovních týmech,
-
správné pochopení a použití outsourcingu, partnerství a
strategických aliancí,
-
vhodné využití technologických možností,
-
orientace na tzv. Green Marketing a environmentální logistiku
(logistiku životního prostředí).
NahoruTotal Quality Management
Total Quality Management (TQM, někdy "adaptabilní systémy“)
je filozofie orientace na kvalitu, která by měla být zakotvená ve všech
aspektech logistických operací. TQM jde nad rámec běžné kontroly kvality, která
se zabývá sledováním problémů skutečné výroby. Uplatnění TQM představuje
filozofii, která spojuje návrh logistických systémů (jejichž cílem je
dosažení požadovaných výsledků) s prováděním logistických činností a monitorováním dosažených výsledků. TQM vyžaduje být aktivním v provádění
správných činností správným způsobem ve správný čas a jejich dotažení až do
žádané úrovně. V logistice se TQM promítá do krátkých předvídatelných dob
přesunu, do určité úrovně dostupnosti zásob a určité úrovně plnění zákaznických
objednávek.
Jedním z důvodů, proč logistika v poslední době přitahuje stále více
pozornosti, je i skutečnost, že je jí přikládán větší význam v certifikačním
systému jakosti a umožňuje organizacím dosahovat mimořádné úrovně kvality a
konkurenčních schopností často i v globálním měřítku. Většina kritérií je
založena na spokojenosti zákazníků. V rámci kategorie "zaměření se na zákazníky
a spokojenost zákazníků“ se hodnotí znalost podniku o jeho zákaznících,
rychlost odezvy, celkový systém služeb zákazníkům a schopnost splnit požadavky
a očekávání. Organizace, která chce v této důležité kategorii dosáhnout
vysokého počtu bodů, musí mít dobrý logistický systém a musí mít logistiku
začleněnou do svého strategického plánovacího procesu.
NahoruProgramy ISO 9000:2000
Série norem ISO 9000:2000, vycházející z původních norem ISO 9000 (International Oganization for Standardization), představuje
mezinárodně uznávaný certifikační program, v rámci kterého jsou zkoumány
procesy organizace z pohledu kvality a který má prověřit, zda v organizaci
existují správně dokumentované a efektivně fungující procesy kvality, a který
má zajistit základní podmínky a předpoklady pro trvalou kvalitu procesů v dané
organizaci. Původní normy ISO 9000 byly vytvořeny v Evropě v roce 1987 ve snaze
podpořit obchod mezi zeměmi a mezi podniky navzájem.
NahoruJust-In-Time
Systém Just-In-Time (doslova "právě včas“) je filozofie řízení
zásob, která má za cíl redukci ztrát a nadbytečných zásob. Tento systém je
založen na myšlence dodávat produkty, díly nebo materiál právě v tom okamžiku,
kdy jsou v podniku zapotřebí. Uplatnění systému JIT má dalekosáhlé
dopady pro logistické systémy. Systém JIT vyžaduje úzkou koordinaci
poptávkových potřeb mezi logistikou, dopravci, dodavateli a výrobou. JIT rovněž
představuje pro logistiku obrovskou příležitost z hlediska jejího možného
příspěvku k celkovému úspěchu podniku tím, že dochází ke snížení zásob při
současném zachování, nebo dokonce zlepšení úrovně a kvality zákaznického
servisu. JIT reprezentuje důležitý trend v oblasti řízení zásob. Aplikace
principů JIT v sektorech maloobchodu a obchodu s potravinářským zbožím je ve
velmi úzkém vztahu k systémům rychlé odezvy (QR) a efektivní odezvy zákazníka
(ECR).
NahoruRychlá odezva
Systém rychlé odezvy (QR, Quick Response) je strategie,
aplikovaná především v oblasti maloobchodu. Tato strategie je vlastně
propojením několika různých taktik, které jsou zaměřené na zdokonalení systému
řízení zásob a na zvýšení efektivity pomocí urychlení toku zásob. Většinu
systémů QR dnes můžeme identifikovat především mezi výrobou a maloobchodem.
Pokud hovoříme o implementaci systému rychlé odezvy, vždy musíme zároveň
hovořit o uplatnění principů JIT v rámci celého zásobovacího nebo logistického
řetězce a to je od dodavatele surovin nebo vstupních materiálů až po konečného
spotřebitele.
Tento systém se využívá na bázi kombinace elektronické výměny dat
(Electronic Data Interchange, EDI) a systému čárového kódu. Lze tak průběžně
sledovat prodej konkrétních položek finálním zákazníkům. Informace o prodeji
jde k výrobci, který se napojí na své dodavatele, naplánuje výrobu a dodává
odpovídající množství zboží tak, aby se průběžně doplňovaly jeho zásoby.
Výsledkem je tak snížení stavu zásob a současně se urychlují reakce
jednotlivých článků logistického řetězce a pokud možno dochází k eliminaci
stavu, kdy určité zboží není na skladě. Systém QR zároveň snižuje rozsah
manipulace se zbožím a rizika morálního opotřebení. Technologie QR se nejprve
začala používat v textilním a oděvním průmyslu. Dnes se s ní můžeme setkat i v
dalších oblastech maloobchodu. Za zvláštní variantu lze považovat technologii
označovanou jako Efficient Consumer Response (ECR), která se vyvinula v
potravinářském odvětví.
Technologie rychlé odezvy má zásadní vliv na charakter
distribučních operací. Distribuční logistická centra se orientují na rychlé
přesuny a ne na skladování zboží. Tento systém se často označuje
jako tzv. cross-docking, kdy se zboží od různých dodavatelů v
logistickém centru vyloží, roztřídí podle prodejen a přeloží na kamiony určené
pro jednotlivé prodejny, a to bez skladování.
NahoruZboží připravené k prodeji
Ke zvýšení efektivity maloobchodních operací přispívají výrobci tím,
že expedované zboží označují různými visačkami a etiketami tak, aby bylo
okamžitě připravené po vybalení k prodeji. Tento systém se často označuje jako systém zboží připraveného k prodeji ("floor-ready merchandise“) a v
poslední době se mu věnuje velká pozornost. Cílem této strategie je
maximalizovat tu část dodávek, které jsou bezprostředně připraveny k prodeji.
Zkušenosti ukazují, že pokud zboží není opatřeno etiketami s cenou a správnými
visačkami, pak zpravidla stráví v distribučním centru až o tři dny navíc.
Systém připraveného k prodeji tedy může vést ke snížení počtu distribučních
center i k redukci potřebného času na zpracování.
NahoruEfektivní reakce zákazníka
Systém efektivní reakce zákazníka (ECR, Efficient Consumer
Response) pokrývá několik logistických strategií. Cílem je zlepšit
konkurenceschopnost potravinářského odvětví pomocí eliminování ztrát v
potravinářském zásobovacím řetězci. Je to jistá varianta systému Quick Response
v potravinářském sektoru. Mezi základní přístupy systému ECR patří následující
strategie:
-
plošná implementace elektronické výměny dat v rámci logistického
řetězce jak mezi dodavateli a výrobci, tak mezi výrobci a distributory,
distributory a zákazníky,
-
větší rozsah využití dat z elektronických pokladen, získaných na
základě širšího a přesnějšího použití čárových kódů,
-
spolupráce mezi výrobci, distributory, dodavateli a
zákazníky,
-
plynulé doplňování zásob a tok zboží v distribuci,
-
zdokonalená podpora prodeje.
Implementací zásad plynulého doplňování zásob a toku zboží v
distribučním řetězci se dosahuje řízení zásob na bázi principů JIT a eliminují
se fáze, kdy se zboží hromadilo ve skladech a distribučních centrech. Zboží se
překládá na základě systému cross-docking, tj. vyloží se v jednom
centru, rozdělí se na dodávky pro jednotlivé prodejny a přeloží se na kamiony
pro příslušné prodejny. Při zajištění správné sekvence nakládky a vykládky
kamionů a při zajištění správné struktury zboží hraje kritickou roli perfektně
fungující spolupráce a koordinace. Kvalifikované odhady ukazují, že je možné
snížit vnitřní stav zásob na trasách až o 40 %.
Rozdíl mezi ECR a systémem QR spočívá v tom, že zavedení ECR
vyžaduje vysokou úroveň spolupráce mezi jednotlivými články řetězců. Jen tak
lze opustit masivní používání nerentabilních forem podpory prodeje. Tradiční
praktiky zpravidla vedly jednotlivé články řetězců k tomu, že zbytečně
hromadily zásoby nebo nakupovaly zboží z důvodů dočasného snížení cen, tj.
nejlevnější marketingový trik "kup tři, dostaneš pět“ apod. Takové
přístupy vytvářejí v zásobovacím řetězci nadměrné zásoby a podstatně snižují
obrátku zásob. Původ ECR lze identifikovat v potravinářském průmyslu, na který
vyvíjely gigantické maloobchodní podniky stále silnější tlak.
NahoruLogistika jako nástroj konkurenčního boje
Logistika není tak snadno napodobitelná jako ostatní složky
marketingového mixu (produkt, cena, podpora prodeje), a proto může pro podnik
představovat velmi účinný zdroj konkurenční výhody. Pomocí pevných, trvalých
vztahů s dopravci nebo poskytovateli logistických služeb může podnik získat
výraznou konkurenční výhodu v rychlosti odezvy, spolehlivosti, dostupnosti i v
dalších faktorech, které ovlivňují kvalitu a úroveň zákaznického servisu.
Podniky, které chápou a využívají potenciálu logistiky jako nástroje
konkurenčního boje, zahrnují logistiku mezi základní složky svého strategického
plánovacího procesu.
NahoruÚčetní sledování logistických nákladů
V řadě podniků slouží účetnictví pouze pro "finanční úřad“. Podniky
velkou část svých nákladů skrývají v režijních položkách. Je to sice pohodlné,
ale z hlediska efektivního fungování logistiky nedostatečné. Jednotlivé
náklady, na kterých se podílí logistika (i ostatní útvary podniku), musejí být
naprosto průhledné. Pokud má být implementace a využití integrované logistické
koncepce efektivní, vyžaduje to nutně zavedení analýzy celkových nákladů.
Management by se měl zaměřovat na to, aby byly minimalizovány celkové
logistické náklady pro danou úroveň zákaznického servisu. Proto je nezbytné
chápat jednotlivé nákladové vazby ve vzájemném vztahu.
NahoruSledování nákladů podle činností (ABC systémy)
Praxe našich podniků je obecně taková, že účetní systémy nejsou
navrženy tak, aby byly schopny sledovat různé vazby a závislosti vyplývající z
povahy logistických činností a logistického rozhodování. Velkým problémem je i
dostupnost, aktualnost, přesnost a smysluplnost logistických informací. Je
zapotřebí, aby podniky přecházely k tzv. ABC systému (Activity-Based Costing).
Jen tak mohou sledovat náklady podle jednotlivých logistických činností na
podstatně přesnějším základě. V této oblasti je v našich podnicích potřeba
vykonat řadu kroků.
Další požadavek vychází z potřeby flexibilních účetních a
manažerských systémů. Logistický management by měl mít průběžně k dispozici…