Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
NahoruVýroba - zákazník
Nejkratší distribuční řetězec, tj. výroba - zákazník, se zdá
být nejen nejjednodušší, ale i nejlevnější. Měla by proto být značně rozšířena.
Opak je pravdou. Odhaduje se, že tímto způsobem se uskutečňuje necelé 1 % všech
prodejů, přičemž jde zejména o malovýrobce, kteří prodávají svůj sortiment v
blízkém okolí (pekařství, výroba nábytku apod.). V tomto případě má obvykle
délka distribučního kanálu podstatný vliv na kvalitu finálního produktu.
NahoruVýroba - maloobchod - zákazník
Distribuce typu výroba - maloobchod - zákazník je již
častější. Odhaduje se, že se v současné době takto prodává 30 - 40 % potravin.
Určitý malý podíl nepotravinářského zboží se realizuje formou firemních
prodejen. Jedná se zpravidla o větší objemy dodávek, např. zásobování řetězců
supermarketů.
NahoruZásilkový obchod
Jiným typem cesty je zásilkový obchod. Tento způsob
zahrnující zhruba ze 2/3 nepotravinářské zboží prošel několika vývojovými
stádii a v současné době se modernizuje v souvislosti s intenzivním rozvojem
informačních technologií. O jak zásadní změny se může jednat, vidíme na
…