12.2.1
Úvod do problematiky projektového řízení
Doc. Ing. Branislav Lacko, CSc.
NahoruVymezení projektu jako procesu
Projekt je představován jedinečným procesem sestávajícím z
řady koordinovaných a řízených činností s daty zahájení a ukončení, prováděný
pro dosažení cíle, který vyhovuje specifickým požadavkům, včetně omezení,
daných časem, náklady a zdroji (CSN/ISO 10 006 Směrnice pro management jakosti
projektů, říjen 2004).
Z definice vyplývají atributy projektu, který projekt jako
proces vydělují z řady ostatních, běžných procesů:
-
Jedinečnost. Musí jít o proces jedinečný. Projektem se může stát
proces, jehož výsledkem je nějaký ambiciózní výstup (nová atraktivní stavba,
nový výrobek, nová služba, nově zavedený systém řízení jakosti, nové divadelní
představení nebo význačná hudební produkce, zásadně nové organizační uspořádání
firmy apod. Jedinečnost může spočívat i v mimořádnosti podmínek, za kterých
musíme realizovat určitý úkol (minimální počet zúčastněných pracovníků, velmi
krátký termín, výrazně omezené náklady apod.). Pokud realizujeme běžné
záležitosti, které se každodenně opakují, těžko jim lze přisoudit takovou
výjimečnost, aby se z těchto záležitostí staly projekty. Projektem realizujeme
většinou nějaké významné změny (např. snížení nákladů na výrobu o 40 % v
průběhu 6 měsíců). Na druhé straně malé, evoluční změny (snižování nákladů o
0,1 % v provozu každý měsíc v průběhu celého roku) rovněž není třeba realizovat
jako projekt. Jedinečnost lze také spatřovat v mimořádně velkém objemu
finančních prostředků na realizaci projektu a v mimořádně velkém počtu
zainteresovaných pracovníků.
-
Cíl. Proces je soubor vzájemně souvisejících činností, které
přeměňují vstupy na výstup. Výsledkem procesu je tedy nějaká změna/přeměna
vstupního (stávajícího) stavu na stav výstupní (nový). Pro projekt je důležitá
skutečnost, že výstupní stav je definován cílem projektu. Cíl musí být jasně
specifikován a musejí být stanoveny objektivně ověřitelné ukazatele, aby bylo
možno stanovit, zda dosažený cíl na konci projektu vyhovuje specifikovaným
požadavkům. Často se uvádí SMART(i) cíl - Specifikovaný, Měřitelný,
Akceptovatelný, Realistický, Termínovaný a Integrovatelný s ostatními cíli. Cíl
projektu musí být stanoven před zahájením projektu.
-
Koordinovanost činností. Činnosti na projektu musejí být
koordinovány. Tuto koordinaci zajišťuje projektový tým, který je řízen vedoucím
projektu. Vedoucí projektu i členové projektového týmu musejí být řádně a
oficiálně jmenováni a musejí dostat potřebné pravomoci, aby mohli účinně
koordinaci provádět. Projektový tým by měl být silně motivován k dosažení
plánovaného cíle, aby se dokázal vypořádat s řadou problémů, které se v průběhu
projektu vyskytnou.
-
Vymezenost. Dosažení cíle (cílů) je omezeno stanoveným termínem
projektu, plánovaným rozpočtem projektu a přidělenými zdroji projektu (zejména
počty různých pracovníků, surovin a strojů). Tato omezení tvoří tzv.
trojimperativ projektu (cíl -čas - náklady). Tato omezení jsou velmi
nepříjemná. Nastavení těchto omezení tak, aby v důsledku nesprávně stanovených
hodnot trojimperativu nedošlo k zablokování dosažení cíle, je jednou z
důležitých strategických činností na začátku projektu.
Tyto atributy vyplývají výslovně z definice projektu podle ISO 10
006. Existují ještě dva další atributy projektu, které vyplývají ze souvislostí
mezi výslovně uvedenými atributy projektu:
-
Komplexnost. Projekty jsou komplexní a složité. Jednoduché akce,
mající několik činností, trvající jen několik dní, které může realizovat jeden
pracovník v hodnotě několika desítek tisíc korun, není třeba realizovat jako
projekty. Realizaci složitého informačního firemního systému, který využívá
současné špičkové informační technologie, je třeba realizovat jako projekt.
-
Rizikovost. Uvědomíme-li si jedinečnost cílů projektu, jeho
komplexnost a složitost, nastavená omezení v čase, nákladech a zdrojích, dále
vlivy okolí, které mohou působit často velmi negativně, komplikovat realizaci
projektu a vyvolávat potřebu řady změn v projektu, pak musíme uvažovat i o
možném neúspěchu projektu! Proto je nutno analyzovat nebezpečí, která projektu
hrozí, a plánovat opatření, která mohou vliv takových nepříznivých vlivů
snížit. Proto je třeba v rámci projektu dobře zajistit řízení rizik, kterým je
možno zvýšit jistotu úspěšného dosažení cíle.
Smyslem vyčlenění atributů projektu je zdůraznit, že pokud zamýšlená
akce má všechny atributy projektu, pak je nutno ji jako projekt realizovat a je
chybou, pokud jako projekt realizována není!
Na druhé straně nemá smysl realizovat jako projekt akce, které
atributy projektu nemají. Tím se jen komplikuje a často i prodražuje jejich
realizace.
Měli bychom tedy být schopni rozlišit skutečné projekty, tj. procesy
zajišťující realizaci jedinečných cílených změn, od procesů, kterými se
realizují každodenní, běžně prováděné procesy ve firmách a institucích
(kontrolní činnosti, organizační činnosti, plánovací činnosti, pracovní
činnosti, údržba apod.), nebo od samovolných přírodních procesů (rezivění,
opotřebovávání, stárnutí apod.) nebo od automatizovaných procesů. To jsou
opakované procesy s vysokou frekvencí, které se opakují i několikrát denně,
několikrát v týdnu, několikrát v měsíci apod. Někdy je označujeme termínem
repetiční procesy. Ty mají obvykle krátkou dobu trvání (např. minuty, hodiny,
dny). Na druhé straně obvyklá délka projektu bývá 6-12 měsíců a více!
Pozor na skutečnost, že české slovo PROJEKT je poněkud
obsažnější! Kromě případu, kdy označuje totéž, co anglické slovo PROJECT,
český výraz zahrnuje i případy, pro které anglosaské jazyky použijí termínu
DESIGN (technický návrh) nebo slovo DOCUMENTATION (složka s dokumentací). Je
třeba si na tuto skutečnost dát pozor, pokud mluvíte se zahraničními odborníky
anglicky.
Na nejvyšší úrovni můžeme chápat projekt jako proces, který má vstup
a výstup. Činnosti uvnitř projektu nerozlišujeme. Pak můžeme projekt
schematicky znázornit takto:
Můžeme však na projekt nahlížet jako na proces, který dosahuje
konečného cíle postupnými cíli. Těm říkáme milníky (od angl. slova
milestone - kámen, na kterém bylo vytesáno označení počtu mil do cíle nebo od
počátku cesty). Postupně pak navozujeme z výchozího stavu prostřednictvím
dílčích stavů projektu v milnících cílový stav projektu.
Milníky používáme jako prostředek ke kontrole postupu projektu
(metoda MTA - Milestone Trend Analysis), kdy vyhodnocujeme stav naplňování cíle
projektu.
Rozeznáváme milníky fixované k určitému časovému termínu (fixní
milníky), kdy v plánovaný kalendářní den provedeme kontrolní poradu (např.
porada k 6. milníku proběhne 24. listopadu t. r.), nebo pohyblivé milníky
vzhledem k času, kdy poradu k určitému milníku realizujme až po dokončení
určitého dílčího cíle (např. porada k 9. milníku proběhne ihned po skončení
zkušebního provozu).
NahoruZákladní pojmy projektového řízení
Obecnými principy, pojmy a metodami řízení projektů se zabývá
projektové řízení (Project Management). Projektové řízení chápeme jako
přístup k efektivnímu řízení procesu cílené změny, která je realizována
projektem. Požadované změny nemůžeme dosáhnout přímo. Proto musíme naplánovat a
realizovat projekt jako proces, který provedením naplánovaných činností zajistí
takový výstup, aby plánovaného cíle bylo úspěšně dosaženo.
Předmětem projektového řízen je projekt.
Cílem projektového řízení je úspěšný projekt. Za úspěšný
projekt považuje projektové řízení takový projekt, který:
-
dosáhl stanoveného cíle,
-
v požadované kvalitě,
-
v plánovaném termínu,
-
při dodržení dohodnutého rozpočtu,
-
s přidělenými zdroji pracovníků, materiálu a strojů,
-
jehož realizace nevyvolává negativní dopady.
Vymezení úspěšného projektu je tedy velmi přísné!
Aby se dosáhlo úspěšně cíle projektu je třeba naplánovat a
realizovat jednotlivé činnosti projektu, kterými se rozumí podle normy ISO 10
006 nejmenší rozpoznatelná jednotka práce v procesu projektu, která se stává
předmětem plánovaní a řízení projektu.
Projekt řídí ustanovený projektový tým, který je veden
vedoucím projektu. Vedoucí projektu musí být jmenován k tomu oprávněnou
osobou (osobami).
Projektu se zúčastňují zainteresované strany, které
představují osoby nebo skupiny mající zájem na dosaženém stavu projektu (např.
zákazník, dodavatel, subdodavatelé, investor nebo jiné strany, které jsou
dotčeny prováděním projektu, případně jeho výsledky (okolní obyvatelé, původní
majitelé…