17.2.7
Value Stream Map - mapování toku hodnoty
Doc. Ing. Alois Fiala, CSc.
Další z nástrojů pro analyzování procesů, který je stále více
používán i v českém prostředí, se jmenuje Value Stream Map a do češtiny jej
volně překládáme jako mapování toku hodnoty.
Tokem hodnoty se rozumí všechny aktivity a procesy, které jsou
potřebné pro vytvoření nějakého výrobku nebo služby. Zahrnuje jak aktivity,
které přidávají danému produktu nějakou hodnotu, tak i aktivity, které hodnotu
nepřidávají. Pro každý produkt jsou rozhodujícími procesy především:
NahoruRozhodující procesy
-
výrobní proces vedoucí od suroviny až po převzetí produktu
zákazníkem,
-
proces vývoje vedoucí od koncepce produktu až po zahájení
výroby.
Tento způsob mapování procesu zkoumá proces výroby v opačném sledu -
to znamená od formulovaných zákaznických požadavků ke vstupnímu materiálu.
Perspektiva toku hodnoty umožňuje komplexní pohled na rozdíl od zkoumání pouze
dílčích výrobních procesů. Tato metoda je zaměřena na celkové zlepšení a ne
pouze na dílčí části.
Na rozdíl od klasických vývojových diagramů nepopisuje mapa toku
hodnoty pouze postup určitého procesu, ale zahrnuje i popis toků materiálů a
informací v daném procesu, poskytuje přehled o místech, kde vznikají zásoby
nebo kde se zdržuje rozpracovaný materiál, a pro každou operaci v procesu
umožňuje zaznamenat všechny podstatné informace umožňující dobrou analýzu.
Navíc dovoluje rozprostřít celý proces na větší ploše (nástěnka, zeď apod.),
takže dává řešitelskému týmu přehledný obraz a umožňuje, aby si lidé
uvědomovali jednotlivé operace v souvislostech. Samotná analýza procesů pak
poskytuje snadnější odhalení činností nebo časů, které nepřidávají výrobku nebo
službě hodnotu a zbytečně je prodražují.
NahoruPoznámka
Přestože existují speciální počítačové programy nebo šablony v
Excelu pro vytváření mapy toku hodnoty, doporučujeme používání tohoto nástroje
v manuální podobě, kdy skupina pracovníků lepí na velký formát papíru
nalepovací lístky (POST-IT). Je to mnohem přehlednější a také se zde lépe
uplatní týmová práce. Lidi to takto více baví.
Mapu toku hodnoty můžeme používat jak pro procesy, které začínají
při vstupu materiálu do podniku a končí expedicí výrobků k zákazníkům - tyto
procesy se zpravidla nazývají zakázka, obchodní případ nebo projekt - a u nichž
můžeme uplatnit takzvaný pohled z vyšší úrovně, tak i pro dílčí procesy -
výroba, zpracování a podobně -, které představují detailnější pohled na nižší
úrovni.
Procesy mapované pohledem z vyšší úrovně přinášejí důležité
informace pro rozhodování manažerů - zobrazují hlavní prvky a důležité
interakce, měly by zobrazovat funkci zpětné vazby a informačních toků v procesu
a jsou užitečným nástrojem pro identifikaci zlepšování.
Pohled na procesy z nižší úrovně vychází z toho, že každý
rozsáhlejší proces se skládá z dílčích procesů a mikroprocesů.
NahoruHlavní proces
Hlavní proces - pohled z vyšší úrovně
-
Úroveň 1 - představuje pohled na aktivity v organizaci z
nejvyšší úrovně.
-
Úroveň 2 - představuje pohled na práci, která protéká
několika odděleními nebo celým oddělením či pracovní plochou - jedná se o
pohled z vyšší úrovně ve vztahu k úrovni 3.
-
Úroveň 3 - představuje podrobný pohled na jednotlivý
proces.
NahoruMapování současného stavu procesu
Mapování současného stavu procesu:
NahoruKrok 1
Krok 1: Vytvoření mapy procesu pohledem z vyšší úrovně
prostřednictvím metody SIPOC.
Pohled na proces z vyšší úrovně nám pomáhá:
-
definovat hranice procesu/kroku, jeho počáteční krok a konečný
krok;
-
popsat a určit, kde máme sbírat v procesu data.
Metoda SIPOC představuje ve srovnání s běžnými vývojovými diagramy
pohled na proces takzvaně z vyšší úrovně - to znamená, že se nesnažíme
popisovat sledovaný proces z hlediska jeho kroků podrobně, ale snažíme,
seskupovat kroky procesu do obecnějších částí. Dalším rozšířením je zahrnutí
veškerých výstupů a zákazníků procesu na jedné straně a vstupů a dodavatelů na
straně druhé.
NahoruSIPOC
Slovo SIPOC je anglickou zkratkou vytvořenou z pěti slov:
SUPPLIERS - dodavatelé,
INPUTS - vstupy,
PROCESS - proces,
OUTPUTS - výstupy,
CUSTOMERS - zákazníci.
Metoda SIPOC pomáhá při ujasnění si výstupních a vstupních
proměnných v procesech a při hledání vhodných bodů pro zlepšování procesu a
hledání úspor. Tato metoda je jedním z výchozích nástrojů v systému Lean 6
Sigma uplatňovaném například při zlepšování kvality ve společnosti General
Electric. Metoda SIPOC jasně identifikuje manažerům, která místa v procesu je
nutno zlepšovat a které vstupy je nutno měřit a vyhodnocovat jejich data.
Stejně tak může být užitečná i pro plánování standardizovaných postupů při
mimořádných událostech.
Důležité je, že tato metoda není vhodná pouze pro analýzu procesů
při hromadné výrobě, ale hodí se i pro rozbor a navrhování procesů
jednorázového charakteru - například při projektovém plánování, kusové výrobě a
podobně.
NahoruJak vytvořit mapu SIPOC?
Jak vytvořit mapu SIPOC?
Při vytváření diagramu SIPOC používáme tabulku v následujícím
tvaru:
NahoruPostup vytváření SIPOC
Postup vytváření SIPOC:
-
Pojmenujte proces.
-
Určete počátek a konec procesu (hranice).
-
Vytvořte seznam klíčových výstupů a zákazníků.
-
Vytvořte seznam vstupů a dodavatelů.
-
Identifikujte, pojmenujte a seřaďte hlavní kroky
procesu.
Ad 1 - V prvním kroku je důležité pojmenovat proces, který
budeme mapovat. Nebývá to vždy jednoduché a už v tomto bodě může dojít k prvním
sporům mezi členy pracovní skupiny. Je vhodné mít k dispozici příslušné
podnikové směrnice s terminologií.
Ad 2 - Vymezte si počáteční krok a závěrečný krok procesu.
Nadále řešte pouze věci, které jsou skutečně předmětem procesu v těchto
hranicích a nezabíhejte před nebo za tyto vymezené hranice. Zbylé kroky mezi
prvním a posledním zatím nepopisujte!
Ad 3 - Pozor! Pořadí tohoto kroku je velmi důležité. Oproti
běžným zvyklostem, kdy začínáme nejdříve vstupy do procesu, začínáme nyní
výstupy z procesu a jejich zákazníky. To nám umožní, abychom měli stále na
očích výstup a orientovali se při promýšlení procesních kroků a vstupů na cíle
procesu. Je dobré si uvědomit, že daný proces nemusí mít pouze externí
zákazníky, ale i řadu interních. Stejně tak výstupem z procesu nemusí být jen
příslušný hmotný produkt nebo služba, ale i dokumentace související s výrobou,
účetní podklady, dokumentace o kvalitě a podobně. V některých případech je
vhodné pracovat na straně výstupů i s neshodnými výrobky nebo s odpady z
procesu a s jejich odběrateli. Pomůže to tvůrcům uvědomit si přítomnost těchto
výstupů a možnosti jejich eliminace nebo omezení v budoucnu.
Ad 4 - V dalším kroku si dobře promyslete seznam vstupů do
procesu. Může jít jak o materiál, tak o dokumentaci, energie, strojní vybavení,
počítačový software, výrobní prostory, kvalifikované pracovní síly, měřící
přístroje atd.
Ze zkušenosti doporučujeme udělat seznam vstupů do procesu co
nejpodrobnější - právě nepromyšlení některých vstupů může vést ke zvýšenému
výskytu neshod v procesu.
Ke každému vstupu pak přiřaďte jeho dodavatele. Zase se může jednat
jak o interní dodavatele, tak o externí dodavatele. Pokud je u některých vstupů
dodavatelů několik, uveďte je všechny. To vás může později inspirovat k
efektivnímu porovnávání kvality jejich dodávek. Tento krok vám pomůže ujasnit
si, nakolik jednotlivé vstupy dokážete řídit, jaká je jejich varibilita a
nakolik to ovlivňuje výstupy z procesu.
Poznámka: U některých vstupů
nastává situace, že je jejich dodavatelem subjekt, který figuruje i ve sloupci
zákazník.
Ad 5 - Teprve nyní se pokuste vytvořit sled kroků v procesu.
Protože se však jedná o pohled z vyšší úrovně, pokuste se o takovou míru
podrobnosti, aby byl proces rozdělen na minimálně 4 a maximálně 10 kroků. Do
větší podrobnosti nechoďte.
Když budete mít proces popsaný tímto způsobem, zvažte, jaké máte o
tomto procesu informace. Jsou některé kroky výrazně problémovější nebo
náchylnější k vytvoření mimořádné události? Jsou některé vstupy rizikovější z
hlediska zajištění procesu?
Dobré popsání stávajícího procesu pomocí metody SIPOC vám může
pomoci i při promýšlení a navrhování budoucího efektivnějšího procesu.
Příklad vyplněné tabulky:
NahoruKrok 2
Krok 2: Mapování aktuálního stavu procesu pomocí vývojového
diagramu shora dolů.
(Viz první obrázek.)
V tomto kroku se rozhodnete, jakou šíři procesu budete ve své mapě
sledovat. Podle druhu problému můžete sledovat celkovou zakázku nebo projekt
anebo můžete sejít do některé z nižších úrovní sledování procesu a mapovat
pouze tok hodnoty na nějaké výrobní lince.
NahoruKrok 3
Krok 3: Určení rodiny produktu/procesu pro mapu toku
hodnoty
Často podniky vyrábějí desítky až tisíce různých druhů výrobků nebo
poskytují velké množství služeb. V takovém případě stojí za zvážení, pro které
výrobky nebo procesy vlastně mapu toku hodnoty vytvářet.
Pro zjednodušení se pracuje v podnicích s termíny "rodina produktu“
nebo "rodina procesu“. Jde o nalezení podobnosti v procesech, aby se mohla
tvorba mapy toku hodnoty vytvořit pro skupinu výrobků nebo procesů.
Kritériem pro stanovení takovéto "rodiny“ může být:
-
výrobky nebo služby pro jednoho (významného) zákazníka,
-
výrobky nebo služby s vysokým objemem výroby,
-
výrobky nebo služby s vysokým objemem nákladů nebo tržeb,
-
výrobky nebo služby s ohledem na odvětví průmyslu zákazníků (pro
stavebnictví, IT apod.,
-
výrobky nebo služby s nejvýznamnějším dopadem na zákazníky,
-
výrobky nebo služby s vysokým objemem výroby procházející
podobným nebo stejným procesem.
Není-li rodina produktu/procesu okamžitě jasná (jako například v
prostředí obchodu), použijte matici produkt/proces pro určení rodiny.
-
Vytvořte matici produktů a procesů (zařízení), kterými produkty
procházejí.
-
Uveďte údaje o výrobních nákladech/cena na základě skutečné poptávky zákazníků.
-
Seskupte podobné produkty a vyberte skupinu produktů do mapy
toku hodnot.
Komentář k tabulce: Výrobky A, B, C představují rodinu produktů,
protože musí projít stejnými operacemi. Stejně tak výrobky D a E a poslední
rodinu tvoří F a G.
NahoruKrok 4
Krok 4: Nalepení mapy toku hodnoty na papír velkého
formátu.
Jak jsem napsal výše, je vhodné použít podle délky procesu
dostatečně velký formát papíru jako podklad. Například 2 až 3 flipchartové
papíry nebo velkou cívku s papírem, který je možno odvíjet podle potřeby. Pro
nalepování používejte nalepovací lístečky a pro vytváření šipek jsou vhodné
krepové lepicí pásky, které je možné v případě změny odlepit a nalepit
jinak.
V tomto kroku pokud možno nekreslete přímo na podkladový papír,
protože můžete dospět časem k závěru, že proces popíšete jinak, a jakékoliv
čáry, které by zůstaly na papíře, by omezovaly přehlednost.
Užitečné je používat při tvorbě mapy procesu takzvaná parkoviště.
Jedná se opět o papíry většího formátu zavěšené na zdi, na které je možno na
nalepovacích lístcích "parkovat“ nápady, otázky, důležité poznámky a podobně. K
těmto zaparkovaným poznámkám se pak můžeme vracet v dalších fázích řešení
problémů na sledovaném pracovišti.
Doporučujeme například parkoviště nadepsaná:
-
PŘEDPOKLADY,
-
OTÁZKY,
-
NÁMĚTY PRO ZLEPŠENÍ,
-
DODATEČNÁ POZOROVÁNÍ,
-
CO JE TŘEBA UDĚLAT.
-
Nakreslete tok procesu (na vybrané úrovni) od zákazníka zpět k
dodavateli!!!
-
Zahrňte do mapy všechny významné kroky procesu včetně míst, kde
jsou skladovány zásoby a kontrolní místa.
Symboly používané v této fázi
Příklad procesu
V další části tohoto kroku je potřeba, aby si lidé mapující proces
ujasnili, co jsou dílčí výstupy jednotlivých operací. Zatímco pro konečný
výstup - výrobek nebo službu používáme označení velké "Y“, pro výstupní
proměnnou dílčí operace používáme malé "y“. Tento krok je velmi důležitý pro
uvědomění si účelu každé operace a pro posouzení, zda operace přidává výrobku
hodnotu.
Informaci o výstupní proměnné zapisujeme na lístek pod příslušnou
operaci. Například takto:
V této fázi si může tým ujasnit otázku: Jaká je souvislost mezi
konečným výstupem z procesu a tímto dílčím "y“?
Proces mapování pokračuje ujasněním si vstupních proměnných pro
každou operaci. Pro označení vstupních proměnných používáme malé písmeno "x“.
Vstupy do procesu nebo operace můžeme rozdělit do následujících čtyř
kategorií:
-
Šumové vstupy (N): Vstupní proměnné (x), které mají
dopad na výstupní proměnné (y, Y), ale je nemožné nebo obtížné je kontrolovat
nebo je nechceme kontrolovat. Příklad: proměnné životního prostředí, např.
vlhkost, teplota. Možná do této kategorie patří v některých případech i
požadavky zákazníků.
-
Standardní provozní postupy (SOP): Standardní postupy
pro chod procesu. Jedná se například o výkresovou dokumentaci, technologické
postupy, provozní směrnice, zákony a vyhlášky atd.
-
Řiditelné vstupy (C): x, které je možné změnit, abychom
viděli jejich dopad na Y. Někdy se jim říká "knoflíkové“ proměnné. Jedná se o
cokoliv, co můžeme změnit vlastním nastavením a máme to pod kontrolou - mohou
to být například otáčky, rychlost posuvu, viskozita kapaliny, hmotnost plnění
atd.
-
Kritické vstupy (X): x, o kterých je podle provozní
statistiky známé, že mají významný dopad na variabilitu Y.
Dá se říci, že kritické vstupy jsou podmnožinou prolínající se
ostatními třemi skupinami vstupů.
Informaci o vstupních proměnných uvádíme na lístek ke každé
operaci pod výstupní proměnné:
Poslední etapou ve čtvrtém kroku je přidání provozních specifikací
a procesních cílů pro kontrolovatelné a kritické vstupy. Jedná se zpravidla o
údaje, které běžně sledujeme v souvislosti s danou operací při kontrolách.
Uvádíme je opět pod každou operaci.
NahoruKrok 5
Krok 5: Přidání toku materiálu.
Protože ne všechny procesy probíhají tak, že materiál vstupuje pouze
do první operace a pak prochází procesem po jednotlivých stanovištích, je
vhodné znázornit si, odkud kam proudí materiál. Toky materiálu přidáváme do
mapy jako tlusté čerchované šipky. Pokud mapu teprve tvoříme, je vhodnější
použít krepovou lepicí pásku, kterou můžeme, kdykoliv se spleteme nebo
zjistíme, že tok vede jinak, odstranit a nahradit.
Na ilustračním obrázku vidíme, že materiál může vstupovat z
centrálního skladu i na pracoviště, která jsou dále v procesu. I před těmito
pracovišti se mohou hromadit zásoby (viz trojúhelníky).
Zaznamenání toku zásob učiní naši představu o procesu jasnější ve
srovnání s vývojovým diagramem.
NahoruKrok 6
Krok 6: Přidání toku informací.
Další prvek, který má významný podíl na průběhu jakéhokoliv…