4.6.2
Základní pojmy managementu znalostí
PhDr. Vladimír Hřebíček
NahoruZnalostní aktivita
Znalostní aktiva (intelektuální kapitál) - na rozdíl
od hmotných aktiv organizace (peníze, půda, budovy, stroje a další aktiva
zanesená v účetních knihách) existují v každé organizaci nehmotná aktiva, která
zpravidla nejsou zachycena v účetnictví. Může jít o takzvaná tvrdá nehmotná
aktiva (držení zaregistrovaných průmyslových práv) anebo měkká nehmotná
aktiva, mezi něž patří dovednosti, schopnosti, zkušenosti a znalosti. Se
znalostními aktivy souvisí také kvalita personálu a kvalita podnikové
infrastruktury, případně vztahy a komunikace mezi personálem. Taková aktiva
předurčují úspěch nebo neúspěch firmy. Jejich charakteristickým znakem je, že
obvykle neexistuje žádný systematický způsob, jak je identifikovat, získávat,
udržovat a využívat. Podaří-li se organizaci svůj intelektuální kapitál popsat,
je to prvním krokem pro jeho řízení.
Znalostní aktiva můžeme vidět ve třech oblastech:
v kompetencích a schopnostech zaměstnanců,
v interní struktuře (patenty, modely, počítačové a administrativní
systémy),
v externí struktuře (obchodní značky, pověst na veřejnosti, vztahy
se zákazníky a dodavateli).
NahoruLidský kapitál
Lidský kapitál (human capital) - jsou dovednosti,
kompetence, schopnosti jednotlivců a skupin lidí, které jsou potřeba k tomu,
aby se zákazníkům dodaly určité hodnoty. Patří sem vše - od tvrdých technických
dovedností až po měkké dovednosti a schopnosti, jako je třeba umění získávat
zákazníky a prodávat. Sdílené dovednosti jsou přinejmenším tak cenné jako
individuální talenty lidí. Do lidského kapitálu firmy nepatří dovednosti a
schopnosti, které nejsou použitelné při tvorbě hodnot pro zákazníky firmy.
NahoruStrukturní kapitál
Strukturní kapitál (structural capital) - jsou
zaregistrované patenty, modely, počítačové a administrativní systémy neboli
znalosti přidávající na tvorbě hodnot, které jsou bez diskuse vlastnictvím
firmy. Patří sem například software na podporu rozhodování, který manažerům
pomáhá zpracovávat data, rozhodovat a řídit. Jedním z procesů managementu
znalostí je přeměna lidského kapitálu (který je obvykle jen v hlavách několika
lidí) na strukturní kapitál s cílem co nejširšího sdílení znalostí.
NahoruZákaznický kapitál
Zákaznický/vztahový kapitál - nejde jen o vztahy se
zákazníky, ale i dodavateli, spojenci a partnery. Jednou z forem tohoto
kapitálu je loajalita zákazníků, věrnost uživatelů firemní značce. Cokoli
cenného, co se zástupci firmy naučí z vývoje vztahů s obchodními partnery, je
součástí tohoto kapitálu.
NahoruData
Data - jsou všechny údaje, které můžeme monitorovat
prostřednictvím našich smyslů nebo měřící a sledovací techniky, která naše
smysly zdokonaluje. Data jsou také objektivní fakta o událostech nebo
posloupnost znaků. Data mají objektivní charakter a existují nezávisle na
lidském vědomí. Data je možno dobře strukturovat a obvykle jsou spojena s
nějakou technologií. Data lze ohodnocovat kvantitativně pomocí:
nákladů - to je prostředků, které musíme vynaložit, abychom je
získali;
rychlosti - to je času potřebného na jeho získání;
kapacity - jak velké množství dat máme k dispozici v dané
chvíli.
Data můžeme také vyhodnocovat pomocí kvalitativních ukazatelů. V
takovém případě sledujeme, zda:
-
máme k datům přístup, když je potřebujeme;
-
splňují data nároky, které na ně máme;
-
rozumíme zprávě, která je v nich zakódována.
Management v některých organizacích se domnívá, že kvalita
rozhodovacího procesu je přímo úměrná množství dat, která jsou k dispozici.
Tento předpoklad neodpovídá skutečnosti a není pravdivý.
NahoruInformace
Informace - jsou data, kterým jejich uživatel
přiřazuje při jejich interpretování důležitost a význam. Jsou to data, která
mají určitý vztah k jeho potřebám a požadavkům. Uživatel musí pochopit účel
těchto dat, která má k dispozici, jinak tato data zůstanou pouze daty a
nevznikne informace. Informace představuje určitý typ zprávy nebo příběhu.
Právě jenom uživatel je tím, kdo posoudí, zda zpráva, kterou dostal, je
informace nebo ne. Informace jsou šířeny a komunikovány pomocí tvrdých
(technologických) a měkkých (lidských) sítí.
Informace má…