Požadavek Podle přílohy č. 1 k
nařízení vlády č. 176/2008 Sb. (směrnice Evropského parlamentu a Rady
2006/42/ES) | Požadavky splněny? |
| ano | ne | irel. |
Strojní zařízení představující nebezpečí vyvolaná
jejich pohyblivostí musí splňovat všechny základní požadavky na ochranu zdraví
a bezpečnosti popsané v této kapitole (viz Obecné zásady, bod 4). | | | |
3.1. Všeobecně | | | |
3.1.1. Definice a) Strojními zařízeními
představujícími nebezpečí vyvolaná jejich pohyblivostí se rozumí: –
strojní zařízení, jejichž provoz vyžaduje bud' pohyblivost při práci, nebo
souvislý nebo přerušovaný pohyb mezi jednotlivými pevnými stanovišti, nebo – strojní zařízení pracující bez přemísťování, ale vybavená tak, aby byla
snadněji přemístitelná z jednoho stanoviště na druhé. b) Řidičem se rozumí
obsluha, která odpovídá za pohyb strojního zařízení. Řidič může být přepravován
strojním zařízením, může doprovázet strojní zařízení pěšky nebo může strojní
zařízení řídit dálkovým ovládáním. | | | |
3.2. Pracovní místa | | | |
3.2.1. Místo řidiče Výhled z místa
řidiče musí být takový, aby řidič mohl při své plné bezpečnosti i bezpečnosti
ohrožených osob ovládat strojní zařízení a jeho nástroje v podmínkách jejich
předpokládaného používání. Pokud je to nezbytné, musí být poskytnuty
vhodné prostředky k odstranění nebezpečí daného nedostatečným přímým výhledem. Strojní zařízení, na němž je řidič přepravován, musí být navrženo a
konstruováno tak, aby na místě řidiče neexistovalo riziko pro řidiče vyvolané
nežádoucím stykem s koly nebo pásy. V případě dostatečného prostoru a
nepředstavuje-li to zvýšené riziko, musí být místo řidiče na stroji navrženo a
konstruováno tak, aby bylo vybaveno kabinou. V kabině musí být místo pro pokyny
potřebné pro řidiče. | | | |
3.2.2. Sedadlo Existuje-li riziko, že by
obsluha nebo jiné osoby přepravované strojním zařízením mohly být při
převrácení strojního zařízení přimáčknuty k zemi částmi strojního zařízení,
zejména strojního zařízení vybaveného ochrannou konstrukci uvedenou v bodě
3.4.3 nebo 3.4.4, jejich sedadla musí být navržena nebo vybavena zádržným
systémem k udržení osob na místě, aniž by byly omezeny pohyby nezbytné k řízení
nebo pohyby způsobené zavěšením sedadla. Tyto zádržné systémy nesmí být
zabudovány, pokud zvyšují riziko. | | | |
3.2.3. Místa pro ostatní osoby Počítají-li podmínky používání s tím, že kromě řidiče budou příležitostně
nebo pravidelně přepravovány strojním zařízením i jiné osoby nebo na něm budou
pracovat, musí pro ně být vyhrazena vhodná místa, která umožňují jejich
přepravu nebo práci bez rizika. Druhý a třetí odstavec bodu 3.2.1 se
vztahuje rovněž na místa pro ostatní osoby kromě řidiče. | | | |
3.3. Ovládací systémy Je-li to nezbytné,
je nutno přijmout opatření, aby se zabránilo nedovolenému používání ovládacích
systémů. V případě dálkového ovládání musí být na každém ovládači jasně
uvedeno strojní zařízení, které se jím ovládá. Systém dálkového ovládání
musí být navržen a konstruován tak, aby ovládal pouze: a) příslušné
strojní zařízení, b) příslušné funkce. Dálkově ovládané strojní
zařízení musí být navrženo a konstruováno tak, aby reagovalo pouze na signály z
určeného ovládače. | | | |
3.3.1. Ovládací zařízení Řidič musí být
schopen obsluhovat z místa řidiče všechna ovládací zařízení potřebná k provozu
strojního zařízení, s výjimkou funkcí, které mohou být bezpečné ovládány pouze
s použitím ovládacích zařízení umístěných mimo místo řidiče. K těmto funkcím
patří zejména funkce, za které odpovídají ostatní pracovníci obsluhy nebo u
nichž musí řidič opustit své místo, aby bezpečně provedl ovládací úkon. Pokud je použito pedálů, musí být navrženy, konstruovány a umístěny tak,
aby umožňovaly bezpečnou činnost řidiče s minimálním rizikem nesprávné
činnosti. Musí mít neklouzavý povrch a musí být snadno čistitelné. Pokud
činnost ovládacích zařízení může způsobit nebezpečí, zejména nebezpečné pohyby,
musí se ovládací zařízení, s výjimkou ovládacích zařízení s předem nastavenou
polohou, vracet ihned po uvolnění obsluhou do neutrální polohy. U kolových
strojních zařízení musí být řízení navrženo a konstruováno tak, aby se omezil
přenos nárazů z vodicích kol na volant nebo řídicí páku. Uzávěrky
diferenciálu musí být navrženy a uspořádány tak, aby bylo možné uvolnit
diferenciál i v případě pohybu strojního zařízení. Šestý odstavec bodu
1.2.2. o zvukových nebo světelných výstražných signálech platí jen pro zpětný
chod. | | | |
3.3.2. Spouštění/pohyb Jízda
samojízdného strojního zařízení s jedoucím řidičem musí být možná pouze tehdy,
pokud je řidič u ovládacího zařízení. Pokud musí být strojní zařízení z
provozních důvodů vybaveno příslušenstvím, které přesahuje jeho obvyklý
průjezdný profil (například stabilizátory, výložník apod.), musí mít řidič k
dispozici prostředky, které umožňují před uvedením strojního zařízení do pohybu
snadno zkontrolovat, zda je příslušenství v poloze dovolující bezpečný pohyb. To platí rovněž pro všechny ostatní části, které musí být pro bezpečný
pohyb v určité poloze nebo v případě nutnosti zajištěny. Nevznikají-li tím
další rizika, musí být pohyb strojního zařízení závislý na umístění výše
uvedených částí do bezpečné polohy. Při spouštění motoru nesmí dojít k
pohybu strojního zařízení. | | | |
3.3.3. Pojíždění Samojízdná strojní
zařízení a jejich přípojná zařízení musí splňovat požadavky na zpomalování,
zastavování, brzdění a odstavování tak, aby byla zajištěna bezpečnost při všech
stanovených podmínkách provozu, zatížení, rychlosti, stavu a sklonu terénu,
včetně požadavků pravidel silničního provozu, přichází-li to v úvahu. Řidič musí být schopen zpomalit a zastavit samojízdně strojní zařízení
použitím hlavního brzdového zařízení. Vyžaduje-li to bezpečnost, musí být v
případě selhání hlavního brzdového zařízení nebo při přerušení dodávky energie
nezbytné pro ovládání hlavního brzdového zařízení k dispozici ke zpomalení a
zastavení nouzové brzdové zařízení se zcela nezávislým a snadno dostupným
ovládacím zařízením. Vyžaduje-li to bezpečnost, musí být k odstavení
strojního zařízení po jeho zastavení použito parkovací brzdové zařízení. Toto
parkovací brzdové zařízení může být spojeno s jedním z brzdových zařízení
uvedených ve druhém odstavci za předpokladu, že je toto zařízení čistě
mechanické. Dálkově ovládané strojní zařízení musí být vybaveno zařízením,
kterým se strojní zařízení automaticky a okamžitě zastaví a zabrání potenciálně
nebezpečnému provozu v těchto situacích: a) ztratí-li nad ním řidič
kontrolu, b) obdrží-li signál k zastavení, c) je-li zjištěna závada v
části systému souvisejícím s bezpečností, nebo d) nebyl-li ve stanoveném
časovém intervalu zaznamenán potvrzující signál. Na funkci pojíždění se
bod 1.2.4 nepoužije. | | | |
3.3.4. Pohyb strojního zařízení ovládaného pěším
řidičem Pohyb samojízdného strojního zařízení ovládaného pěším řidičem
může být možný pouze za trvalého působení řidiče na příslušné ovládací
zařízení. Zejména nesmí být možné, aby došlo k pohybu při spouštění motoru. Ovládací systémy strojního zařízení ovládaného pěším řidičem musí být
navrženy tak, aby bylo na minimum sníženo nebezpečí vznikající při neočekávaném
pohybu stroje směrem k řidiči, zejména nebezpečí: a) rozdrcení/přejetí, b) poranění rotujícími nástroji. Rychlost jízdy stroje musí být
rovněž přizpůsobena rychlosti chůze pěšího řidiče. V případě strojního
zařízení, na něž může být nasazen rotační nástroj, nesmí být možné nástroj
uvést do pohybu, je-li zapnut zpětný chod, s výjimkou případu, kdy jízdní pohyb
strojního zařízení vyplývá z pohybu nástroje. V tomto případě musí být rychlost
zpětného chodu taková, aby neohrozila řidiče. | | | |
3.3.5. Selhání ovládacího obvodu Je-li
použito řízení s posilovačem, nesmí selhání přívodu energie znemožnit řízení
strojního zařízení během doby potřebné k zastavení. | | | |
3.4. Ochrana před mechanickým
nebezpečím | | | |
3.4.1. Neřízené pohyby Strojní zařízení
musí být navrženo, konstruováno a popřípadě umístěno na pohyblivou podpěru tak,
aby bylo při přemisťování zajištěno, že neřízené výkyvy těžiště neovlivní jeho
stabilitu ani nezpůsobí nadměrné namáhání jeho konstrukce. | | | |
3.4.2. Pohybující se převodové části Odchylně od bodu 1.3.8.1 nemusí být v případě motorů snímatelné ochranné
kryty bránící přístupu k pohybujícím se částem v motorovém prostoru vybaveny
zajišťovacím zařízením, jestliže se otvírají bud's použitím nářadí, klíče, nebo
ovládacího zařízení umístěného na místě řidiče pokud je ovládací zařízení
umístěno v uzavřené kabině opatřené zámkem bránícím v přístupu neoprávněným
osobám. | | | |