dnes je 20.4.2024

Input:

Zlepšování a neustálé zlepšování dle ISO 9001 a dle IATF 16949

10.4.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.3.14
Zlepšování a neustálé zlepšování dle ISO 9001 a dle IATF 16949

Ing. Pavla Blackmore

Kapitola 10 Zlepšování a neustálé zlepšování dle IATF 16949

1) 10, 10.1 Zlepšování

2) 10.3 Neustálé zlepšování (ISO 9001)

3) 10.3.1 Neustálé zlepšování-doplněk (IATF 16949)

4) 10.2.4 Ochrana proti chybám (IATF 16949)

5) 10.2.5 Systémy managementu záruk (IATF 16 949)

6) 10.2.6 Stížnosti zákazníka a zkouška/analýza poruch ve fázi užití (IATF 16949)

V této kapitole jsou tři související použitelné klauzule, všechny se soustřeďují na zlepšování. Důvod, proč je jim věnována celá kapitola, je ten, že tyto doložky jsou běžně špatně chápány a/nebo špatně ošetřeny. A důsledkem je, že je na ně psáno mnoho neshod a nemusí to tak být.

1) 10, 10.1 Zlepšování IS0 9001- Obecně

Organizace musí určit a vybrat příležitosti ke zlepšování a implementovat veškerá nezbytná opatření ke splnění požadavků zákazníka a zvýšení jeho spokojenosti.

Tato opatření zahrnují:

a) zlepšování produktů a služeb tak, aby splňovaly požadavky i budoucí potřeby a očekávání;

b) nápravu, prevenci nebo snížení nežádoucích účinků;

c) zlepšování výkonnosti a účinnosti systému řízení kvality.

Příklady zlepšování mohou zahrnovat nápravu, nápravná opatření, neustálé zlepšování, průlomové změny, inovace a reorganizace.

Hlavní body:

- Odkaz na staré normy: dříve existoval podobný článek 8.5 bez obsahu. Takže v podstatě se jedná o novou doložku s novými požadavky.

- Úplné požadavky jsou uvedeny jako a) až c). Jedná se o záležitosti, které by organizace měla dělat jako samozřejmé, ale nyní se považují za zlepšení.

BEST PRACTICE – neboli osvědčený postup pro zajištění shody

10, 10.1 Zlepšení IS0 9001

1. Pokud jste vyvinuli úsilí ve smyslu nápravy, prevence nebo snížení nežádoucích účinků, jste v souladu s tímto ustanovením. Auditoři IATF nebudou tuto skutečnost kontrolovat, protože jste určitě v souladu.

2. Ale neustálé zlepšování je jiná věc. Viz další doložka.

2) 10.3 Neustálé zlepšování (ISO 9001)

Organizace musí neustále zlepšovat vhodnost, přiměřenost a účinnost systému managementu kvality. Organizace musí brát v úvahu výsledky analýzy a hodnocení a výstupy z přezkoumání managementu, aby určila, zda existují potřeby nebo příležitosti, které je třeba řešit v rámci neustálého zlepšování.

Hlavní body:

- Odkaz na staré normy: ve starší verzi normy ISO 9001 existoval podobný článek 8.5.1.

- Stará klauzule byla velmi jednoduchá: “Organizace musí neustále zlepšovat efektivnost systému managementu kvality prostřednictvím politiky kvality, cílů kvality, auditů a dalších opatření, které jsou nezbytné pro zajištění efektivity systému managementu kvality, výsledků, analýzy údajů, nápravných a preventivních opatření a přezkoumání vedením.

- Stará věta je zcela nahrazena.

- Neustálé zlepšování v nové větě vychází z výsledků analýzy a hodnocení a výstupů z přezkoumání vedením.

BEST PRACTICE – neboli osvědčený postup pro zajištění shody

3) 10.3.1 Neustálé zlepšování – doplněk (IATF 16949)

Organizace musí mít zdokumentovaný proces neustálého zlepšování. Organizace musí do tohoto procesu zahrnout následující:

a) identifikaci použité metodiky, cílů, měření, účinnosti a dokumentace,

b) popis způsobu, jakým je možné zajistit, aby se proces neustálého zlepšování vyvíjel podle požadavků;

c) akční plán zlepšování výrobního procesu s důrazem na snižování počtu procesů;

d) plán zlepšování výrobního procesu s důrazem na snižování počtu procesů. variability a plýtvání;

e) analýzu rizik (například FMEA).

Trvalé zlepšování se zavádí, jakmile jsou výrobní procesy statisticky schopné a stabilní.

Hlavní body:

- Odkaz na staré normy: dříve existoval podobný článek, 8.5.1.1 Průběžné zlepšování organizace, ve staré verzi normy ISO/TS 16949.

- Stará doložka byla velmi jednoduchá: “Organizace musí definovat proces neustálého zlepšování.

- Nová doložka má mít proces dokument, který zahrnuje:

- metodiku, cíle, měření, účinnost a vedení záznamů atd.

- Plán zlepšování výroby s důrazem na snižování variability a plýtvání.

10.3 Neustálé zlepšování

1. Tato doložka se týká neustálého zlepšování, které je položkou “musí“, což znamená, že je to povinné.

2. 2 běžné zdroje pro zahájení neustálého zlepšování, jak jsou uvedeny v tomto bodě, jsou: a) výsledky analýz a hodnocení, b) výstupy z přezkoumání vedením.

3. Existují však i další oblasti, které je třeba vzít v úvahu: požadavky zákazníků, závěry studií procesů, výstupy z provozních porad, návrhy zaměstnanců, doporučení odborníků atd.

4. Zprávy o projektu jsou vyžadovány, ale nemusí být plně typu 6-Sigma. Mohou být jednodušší a přitom stejně účinné.

BEST PRACTICE – neboli osvědčený postup pro zajištění shody

4) 10.2.4 Ochrana proti chybám (IATF 16949)

Organizace musí mít zdokumentovaný proces pro určení použití vhodného zabezpečení proti chybám. Podrobnosti o použité metodě musí být zdokumentovány v analýze rizik procesu (jako např. PFMEA) a četnost testů musí být zdokumentována v plánu kontrol. Proces musí zahrnovat testování zařízení pro zabezpečení proti chybám na selhání nebo simulované selhání. Záznamy se uchovávají.

Pokud jsou použity problematické díly, musí být identifikovány, kontrolovány, ověřovány a kalibrovány, pokud je to možné.

Selhání zařízení pro ochranu proti chybám musí mít plán reakce.

Hlavní

Nahrávám...
Nahrávám...