NahoruMapování procesu
NahoruVývojové diagramy
Mapou procesu rozumíme grafické znázornění posloupnosti činností
tak, jak reálně probíhají. K tomu se nejlépe hodí vývojové diagramy, známé z
programování úloh pro řešení na počítačích. Postup řešení problému se sestaví
do algoritmu neboli jednoznačné posloupnosti dílčích kroků, které vedou
od zadání problému až k výsledku. Právě svou jednoznačností se algoritmy
odlišují od jiných forem zápisu postupů řešení. Zatímco člověk dokáže díky své
inteligenci překlenout případné nepřesnosti postupu a přesto dospět ke
správnému výsledku řešení, počítač při sebevětší technické dokonalosti vždy
pouze vykoná instrukci, kterou mu ukládá program. Je-li program, potažmo postup
- algoritmus logicky správný, ale věcně chybný, počítač dospěje k chybnému
řešení; je-li v algoritmu logická chyba, pak se práce počítače zastaví,
poněvadž takovou chybu sám opravit neumí. Avšak právě tato vlastnost dělá z
algoritmu a jeho grafické formy zápisu - vývojového diagramu skvělý
nástroj pro analýzu procesů. Proces je účelně sestavený sled činností určený
k tomu, aby došlo ke změně vstupů na přesně definovaný výstup - výrobek a/nebo
službu. Sled činností je popsán postupem, který má zajistit opakovatelnost
výstupů - stálou jakost výrobku. Je-li tento postup algoritmický a algoritmus
je správný, pak je pravděpodobné, že výstup z procesu bude rovněž správný, a to
opakovaně. Vývojový diagram jakožto grafická podoba algoritmu má tytéž
vlastnosti a navíc jako každý graf vyniká přehledností. Proto se vývojový
diagram zařadil mezi nástroje řízení jakosti:
Při zapisování průběhu procesu pomocí vývojového diagramu vynikne
ještě jedna výhoda - jestliže se při sestavování postupu procesu stane nějaká
chyba proti logice algoritmu, pak se díky formálním pravidlům pro sestavování
vývojových diagramů tato chyba objeví. Vývojový diagram se "chová“ podobně jako
počítač - při zmíněné logické chybě nelze v zápisu pokračovat (na rozdíl od
slovního popisu). Proto je vývojový diagram rovněž nástrojem analýzy procesů.
Proces může být sestaven a provozován (dokonce úspěšně) i bez použití
vývojového diagramu; při dodatečném zápisu existujícího procesu pomocí
vývojového diagramu se odhalí všechny "prohřešky“ proti algoritmu procesu a
proces lze zdokonalit, racionalizovat.
Při kreslení vývojových diagramů se používá smluvených značek, které
jsou normovány prakticky celosvětově, tudíž je pak takový zápis srozumitelný
širokému okruhu čtenářů; neexistují žádné jazykové bariéry. Výběr základních
značek, které jsou postačující pro zápis procesů, uvádí následující
přehled.
Podstatou vývojového diagramu je konečný orientovaný graf, jenž má
následující vlastnosti:
-
Má začátek Z a konec K. Do Z nevstupuje
žádná větev, pouze vystupuje. Z uzlu K nevystupuje žádná větev. Konec K nemusí být explicitně vyjádřen, jde-li o procesy generačně
vývojové.
- Graf má operační bloky, které vyjadřují aktivity (činnosti) nebo
rozhodovací bloky.
- Graf obsahuje smyčky vytvořené výhradně pomocí rozhodovacích
bloků.
Jednotlivé bloky ve vývojovém diagramu se spojují orientovanými
úsečkami (šipkami), které vyjadřují tok procesu. Rozhodovací blok musí mít
jeden vstup a dva výstupy (kladná a záporná varianta rozhodnutí); rozhodování
mezi více variantami se znázorní kaskádou potřebného počtu rozhodovacích
bloků.
Existuje více způsobů kreslení vývojových diagramů. Každý je výhodný
pro zdůraznění některého aspektu popisovaného procesu. Rozeznáváme:
-
lineární vývojové diagramy, jež se vyznačují důsledným dodržením
základní linie toku procesu;
-
vstupní/výstupní vývojové diagramy, které jsou doplněny slovním
komentářem vstupů (vlevo od symbolu bloku) nebo výstupů (vpravo od symbolu
bloku) pro každý blok diagramu, jenž vyjadřuje činnost (obdélník);
-
integrované vývojové diagramy, ve kterých je vyznačena
odpovědnost osob vykonávajících jednotlivé činnosti nebo rozhodnutí.
DRUHY STATISTICKÝCH ZNAKŮ, ZÁZNAMY O KVALITĚ, SBĚR
DAT
NahoruDruhy statistických znaků
Při uplatňování SPC je nutnou podmínkou zajistit systematické
pozorování procesu, na jehož základě jsou získávány statistické soubory dat -
hodnot veličiny, která byla zvolena jako znak jakosti výstupu. Základem SPC je
(stejně jako pro řízení kvality vůbec) analýza procesu, jejímž výsledkem je
určení vhodné veličiny, která bude nositelkou informací o kvalitě výstupu
procesu - z hlediska řízení bude řízenou veličinou. Východiskem je identifikace
cíle a postupných úkolů, jež k dosažení cíle směřují. Spolehlivá identifikace
cíle souvisí se správným určením zákazníků procesů. Vnější zákazník je většinou
pojmenován, ale ne vždy je jasně určený cíl - tj. co je skutečnou potřebou
zákazníka. V nejlepší snaze přesně definovat potřebu zákazníka bývá mnohdy
rozvíjena vlastní představa o jakosti. Např. výrobce praček přemýšlí o
zdokonalování funkcí pračky, ale zapomíná, že zákazník chce ve skutečnosti
čisté prádlo, ne dokonalou pračku. Cílem je čisté prádlo, pračka je jedním z
prostředků k dosažení tohoto cíle. Ovšem pro řízení procesů nestačí určit pouze
vnější zákazníky (přesto, že jsou pro podnik dominantní), ale musí být určeni i
vnitřní zákazníci a rovněž jejich potřeby musí být poznány, popsány a
"změřeny“. Relativně zřetelné jsou procesy, v nichž se především zpracovávají
materiály - znaky jakosti lze spojovat s některými vlastnostmi materiálů nebo
parametry předmětů, které jsou zpracováním materiálu vyrobeny. Poněkud
složitější situace nastává u procesů služeb a takových, kde vznikají nehmotné
výrobky; avšak i tyto procesy musí být vhodně měřeny, aby mohly být řízeny.
Veličiny, které se použijí jako znaky kvality, mohou být podle
povahy procesu:
-
fyzikální (délka, hmotnost, proud, napětí apod.);
-
časově orientované (spolehlivost, trvanlivost apod.);
-
organoleptické vlastnosti (vůně, barva, chuť apod.).
NahoruStatistické soubory
Pozorováním procesů a zaznamenáváním projevů prostřednictvím zvolené
veličiny - znaku jsou vytvářeny statistické soubory. Soubor všech možných
hodnot, jichž může náhodná veličina nabýt (zpravidla pouze teoreticky), je základní soubor. Hodnoty náhodné veličiny působí na první pohled
chaotickým dojmem, avšak přesto mezi nimi panuje určitý řád. Tímto řádem je
skutečnost, že některé se vyskytují častěji než jiné - výskyt určitých hodnot
má svou pravděpodobnost, která má kořeny v příčinách, jež ovlivňují proces. Pro
řízení procesu je tedy důležité poznat zákon rozdělení pravděpodobnosti, s níž
se jednotlivé hodnoty v souboru vyskytují. Základní soubor má pro řízení
jakosti význam především v tom, že parametry funkce, která je použita k popisu
zákona rozdělení (pravděpodobnosti) náhodné veličiny, jsou konstantami. V
reálné praxi vždy vytváříme výběrové soubory, jejichž rozsah je menší a
je stanoven tak, aby bylo možné odhadnout parametry rozdělení a aby byly
současně informace důležité pro řízení procesu získány v čase, kdy lze účinně
zasahovat (řízení v reálném čase). Při organizování pozorování, jehož cílem je
vytvoření výběrového souboru, je nutné, aby byl výběrový soubor náhodný;
to předpokládá vyloučení nežádoucích priorit (přání nesmí být otcem myšlenky).
Náhodný výběrový soubor odráží vlastnosti základního souboru a odhadnuté
parametry rozdělení se blíží teoretickým parametrům základního souboru. Z téhož
důvodu je nutné, aby byl soubor homogenní, což znamená, že různé hodnoty
náhodné veličiny jsou způsobeny pouze měnlivostí procesu. Znaky mohou být kvantitativní nebo kvalitativní. Kvantitativní znak se vyznačuje
tím, že je změna hodnoty vyjádřena číselně - např. měření délky výrobku dalo
postupně hodnoty 11, 12, 9... mm. Homogenita takového souboru je zajištěna tím,
že všechny hodnoty ve (výběrovém) souboru přísluší témuž druhu výrobku, téže
výrobní dávce daného výrobku atd. Kvalitativní znak se vyznačuje tím, že je
změna hodnoty vyjádřena slovně - faktura je neshodná proto, že na ní chybí IČO,
prohlášení plátce DPH, není uvedena výše DPH, je chybná DPH atd. Homogenita
takového souboru je dána tím, že se jedná o různé příčiny téhož problému.
Vyjádření kvalitativních veličin neboli znaků bývá často binární jako výsledek
srovnávání výrobku s etalonem - výrobek je buď shodný, nebo neshodný. Nutným
doplňkem kvalitativního znaku je údaj o četnosti jeho výskytu, popř. vyjádření
jeho váhy mezi ostatními znaky v rámci jednoho souboru. Kvantitativní znaky
jsou získávány měřením - pomocí měřidel nebo klasifikací podle
dohodnutých hodnotových stupnic (např. měření duševních výkonů); v zahraniční
literatuře bývají tyto znaky označovány jako variables (proměnné).
Kvalitativní znaky bývají označovány jako atributy.
Pro potřeby SPC jsou nejdůležitějšími charakteristikami
statistických souborů parametry zákona rozdělení příslušné náhodné veličiny. U
nejčastějšího typu - normálního rozdělení - jsou to parametry:
rozpětí (rozdíl největší a nejmenší hodnoty ve výběru) R = x(n) – x(1)
NahoruSběr dat
Sběrem dat se rozumí systematicky prováděná pozorování (měření,
srovnávání) určených prvků procesu, zaznamenávání výsledků pozorování a jejich
uchovávání pro další použití. To vše lze uskutečnit:
-
ručně;
-
poloautomaticky;
-
automaticky.
Bez ohledu na technické provedení je nutným požadavkem spolehlivost
sběru dat. Nesystematické poznámky neumožňují činit seriózní závěry pro řízení
procesu, naopak mohou být zdrojem hrubých chyb v tvorbě rozhodnutí. Jedním z
předpokladů úspěšného a také prospěšného sběru dat je dostatek času na jeho
provádění. Proto je nezbytné, aby v rámci systému managementu kvality byla
ustanovena osoba odpovědná za subsystém statistických metod, která zajistí, aby
byly jednotlivé prvky SPC v systému managementu kvality správně implementovány.
K tomu je potřebné stanovit náplně činností dalších pracovníků, včetně
výkonných, na všech pracovištích, jejich odpovědnosti; všechny osoby je nutno
příslušně vyškolit v používání statistických nástrojů. Jednou z hlavních
námitek pracovníků na operativní úrovni bývá nedostatek času na nějaké záznamy atd. Kořeny tohoto problému spočívají z části v
nedostatku správného výcviku (neznají smysl a význam této činnosti), z části v
tom, že na záznam výsledků pozorování není plánován potřebný čas (výkonní pracovníci potom chápou požadavek zaznamenávání výsledků pozorování
jako práci navíc) a konečně z části v neochotě. První dva důvody jsou zaviněny
chybou managementu - operativní plánování počítá pouze s výrobními časy a
neuvažuje časovou náročnost ověřování (včetně záznamů) a nedostatečný (popř.
vůbec žádný) výcvik pracovníků na operativní úrovni. Třetí důvod má své kořeny
částečně rovněž u managementu (dílem ve společenském klimatu) - management musí
své pracovníky vychovávat ke konformitě s cíli podniku.
Soubory dat získané pozorováním se uspořádávají do řad; v této formě
se zaznamenávají a uchovávají pro další zpracování. Řady lze rozdělit podle
určitého zvoleného faktoru, který bude považován za nezávisle proměnnou příčinu
měnlivosti sledované veličiny; ostatní faktory se snažíme během pozorování
udržovat jako konstantní. Proměnlivost výstupních hodnot sledovaného znaku
(kromě očekávaných dle řízeného faktoru) je způsobena náhodnými a vymezitelnými
příčinami:
-
časové řady - nezávisle proměnnou je čas,
-
místní řady - nezávisle proměnnou je polohová souřadnice,
-
věcné řady - nezávisle proměnnou je jiný faktor.
Z hlediska řízení jakosti mají zvláštní význam časové řady, poněvadž
vystihují dynamiku procesu a umožňují vytvářet regulační algoritmy. Procesy, v
nichž působí pouze náhodné příčiny (cca 96 %), považujeme za řízené, poněvadž
psanými postupy je zřejmě eliminován vliv vymezitelných příčin. Náhodné příčiny
měnlivosti se vyskytují vždy, proto uplatňujeme statistické řízení
(deterministické je neefektivní, poněvadž nerespektuje objektivní zákonitosti).
Takové procesy se nazývají statisticky zvládnutými. Z hlediska řízení
lze takový proces považovat za stabilní - výstupní znak jakožto regulovaná
veličina nabývá po celou požadovanou dobu hodnoty z přípustného intervalu.
Procesy, kde se vyskytují příčiny vymezitelné, mají nepředvídatelné hodnoty
výstupů, proto se považují za neřízené. Cílem statistického řízení procesů je
tedy odhalování vymezitelných příčin a přijímání opatření (změny v postupech),
která tyto příčiny eliminují. Procesy pak zůstávají pouze pod vlivem náhodných
příčin - tudíž se dosahuje řízeného stavu.
NahoruČasové řady
Časové řady vznikají tak, že se výsledky pozorování zaznamenávají v
pořadí, jež odpovídá toku času. Pořadí zaznamenaných výsledků je významné,
poněvadž umožňuje správně přiřadit akční zásah do procesu jako reakci na
zjištěnou vymezitelnou příčinu odchylky od žádaného stavu. Prakticky to znamená
zvolit určitou periodu, s jakou budou prováděna pozorování a jejich výsledky
zaznamenávány (často měření probíhá kontinuálně - např. teplota termočlánkem -
avšak záznam se provádí přetržitě). Periodu pro záznamy výsledků pozorování je
nutné volit tak, aby byl výběrový soubor dat náhodným výběrem. Volí se jeden ze
dvou přístupů:
-
je-li ověřeno, že jsou výstupy z procesu náhodné (nevykazují
známky periodicity), pak lze periodu pozorování (vzorkování) stanovit např.
tak, aby celkový rozsah pozorování pokrýval určitý objem produkce (např. 5
%);
-
je-li ověřeno, že proměnlivost výstupů z procesu vykazuje kromě
náhodných výchylek také určitou periodicitu, pak je nutno volit periodu
vzorkování tak, aby nebyla stejná jako perioda změn sledovaného znaku.
Časovému údaji (nezávisle proměnný faktor) je přiřazen určitý údaj
jako výsledek pozorování sledovaného znaku procesu. Časové řady lze rozdělit
na:
-
úsekové - údaje, které jsou v nich shromážděny, mají
extenzivní charakter, tj. lze sčítat údaje za dvě nebo více časových period a
vytvářet novou časovou řadu s hrubším dělením času. To lze pouze u veličin, jež
jsou analogické fyzikální veličině "práce“. Za čas t1 se vykoná
"práce“ W1, za čas t2 "práce“ W2; za delší čas
tI = t1 + t2 se vykoná "práce“ WI =
W1 + W2;
-
okamžikové - údaje, které jsou v nich shromážděny, sčítat
nelze, poněvadž mají charakter intenzity - obsahují v sobě derivaci podle času
jako fyzikální veličina "výkon“. Mají platnost a význam jen pro okamžik, kdy
byly při pozorování odečteny a zaznamenány.
Při ručním sběru dat je vhodné vypracovat vhodné formuláře, do nichž
se výsledky pozorování zaznamenávají. K nepominutelným náležitostem záznamníku
patří řádná identifikace pozorování a přehledné uspořádání tak, aby se výsledky
snadno zaznamenávaly a při zpracování snadno vybavovaly. Každý formulář -
záznamník by měl kromě pole pro výsledky obsahovat:
-
název pozorování (akce, proces);
-
místo pozorování (lokalita, stroj, součást);
-
čas pozorování;
-
jméno pozorovatele;
-
periodu pozorování;
-
podpis pozorovatele.
Při automatizovaném nebo automatickém sběru dat by měl být problém
řešen komplexně - hardware i software by měl být kompatibilní s informačním
systémem v podniku (nenakupovat nové přístroje izolovaně, nemusely by si
"rozumět“ se stávající technikou). Naopak plánuje-li management podniku
investici do informačního systému, měl by být součástí projektu i subsystém
sběru dat pro SPC. V opačném případě hrozí reálné nebezpečí, že dodatečné
požadavky na vybavení pro SPC budou odsouvány na dobu, "až se vyřeší
důležitější problémy“. Při výběru softwaru je nutné znát to, zda je statistický
program schopen importovat data z rozšířených tabulkových procesorů (např.
EXCEL) nebo má svůj vlastní modul pro ukládání dat.
NahoruZáznamy o kvalitě
Záznamy o kvalitě patří k řízené dokumentaci systému managementu
kvality. Představují záznamy o všech ověřováních, která jsou plánována ve všech
procesech patřících do systému managementu kvality. Základem informační
soustavy pro SPC jsou tedy všechny plánované aktivity:
-
marketingové průzkumy;
-
ověřování návrhu;
-
validace návrhu;
-
podklady pro výběr subdodavatelů;
-
hodnocení subdodavatelů;
-
vstupní kontroly;
-
mezioperační a výstupní kontroly;
-
záznamy o změnách;
-
záznamy z výcviku a hodnocení personálu;
-
údaje o sledování nákladů na nízkou kvalitu atd.
NahoruFormy záznamů
Veškerá pozorování - z plánovaných ověřování nebo zvlášť
připravených experimentů - je nutno vhodným způsobem zaznamenat. Tím je
vytvořena báze, z níž lze vytvářet statistické soubory pro aplikace SPC. Takto
je rovněž vysvětleno, co znamená "vhodným způsobem“. Poněvadž spolehlivé řízení
procesů vyžaduje co nejpodrobnější informace o procesech, úplné záznamy by
mohly představovat značnou zátěž. Ze systematičnosti záznamů nelze slevovat,
proto je nutné důkladně promýšlet formy a organizaci záznamů, aby byly co
nejúplnější a současně byly co nejméně pracné. Záznamy mohou mít jednu z
následujících forem nebo kombinaci:
-
tabulky;
-
grafy;
-
mapy vad.
NahoruTabulky
Tabulky slouží k uchování poznatků z pozorování i následujícího
rozboru. Velkou předností tabulek je přesnost záznamu. Nevýhodou je naopak
horší názornost a tím vybavovací schopnost informace, kterou shromážděná data
obsahují.
Základní části tabulky:
-
Název tabulky - stručně a výstižně vyjadřuje obsah tabulky.
Důležité pro pozdější využívání tabulky.
-
Hlavička tabulky - má vyjádřit obsah jednotlivých sloupců. Vedle
označení zaznamenané veličiny je vhodné uvést jednotku (rozměr).
-
Legenda tabulky - uvádí se obsah jednotlivých řádků.
-
Políčko tabulky - průnik sloupce a řádku.
-
Pole tabulky - množina všech políček.
-
Poznámky - obecná se vztahuje k celé tabulce a uvádí se nad nebo
pod tabulku. Zvláštní se týkají jednotlivých údajů; ty se vhodně označí a text
poznámky se uvede pod tabulku.
-
Sloupce a řádky lze pro snadnější orientaci číslovat.
Tab. čís.: NÁZEV TABULKY
Zásady pro vyplňování tabulek:
Všechna políčka tabulky musí být vyplněna. K tomu je vhodné zavést
jednotnou metodiku pro celý podnik.
Doporučené symboly a značky:
-
Ležatá čárka (-): skutečně nulový případ v daném políčku.
-
Nula (0): užívá se tehdy, když má údaj v políčku menší hodnotu
než polovinu jednotky, na kterou zaokrouhlujeme (např.: 5,1; 5,2; 0,04 → 0;
4,9; ...).
-
Ležatý křížek (x): číselný údaj je logicky nemožný (např.: v
součtovém řádku pod sloupcem s pořadovými čísly).
-
Tečka (.): údaj patrně existuje a mohl by být vyplněn, ale v
daném okamžiku nebyl k dispozici (např.: opožděné telefonické hlášení
apod.).
-
Hvězdička (*): údaj označený hvězdičkou je předběžný.
-
Plus, minus (+, –): označení intervalů (např.: –50 do 50 včetně;
100+ 100 a více).
V podnikové směrnici lze vytvořit slovník dalších značek a každý
může dle okolností použít jiné symboly; ve druhém případě pak musí být
vysvětleny v poznámce pod tabulkou.
NahoruGrafy
Statistické grafy jsou grafickým znázorněním statistického
pozorování nebo rozboru. Vyjadřují souvislosti jevů (průběhy, trendy) nebo
rozložení podle různých hledisek.
Základní příslušenství grafu (viz obrázek):
Název grafu - určující prvek, který má být uveden vždy, a to i
tehdy, když je graf začleněn v textu.
-
Poznámky - obecné poznámky k celému grafu se umisťují
bezprostředně pod název grafu, zvláštní se uvádí pod grafický obraz.
-
Vysvětlivky - podobně jako zvláštní poznámky mají vztah ke
konkrétním částem grafu. Vepisují se však přímo do grafu (nesmí to být na úkor
přehlednosti a srozumitelnosti grafu). V grafech určených pro cizojazyčné
mutace nejsou vysvětlivky v grafu vhodné; zde je lepší příslušné místo označit
a vysvětlivku uvést v popisce grafu, která se překládá, a graf je pro tisk
připraven v jediné verzi.
-
Klíč - soustředěné vysvětlivky ke čtení grafu (rozptýlené by
rušily přehlednost).
Zvláštní odrůdou grafů jsou ikonogramy, které podávají
informace formou výstižných ilustrací, jež si kladou menší nároky na
kvantitativní přesnost, ale zato více upoutají svou názorností. Při výtvarném
zpracování informace může někdy dojít ke zkreslení, které je pak zdrojem chyb
při rozhodování. Toto zkreslení může nastat nevědomky nebo může být i vědomě
zneužito k oklamání čtenáře. Je proto dobré znát úskalí "faktorů lži“
jednotlivých ikonogramů, aby se předešlo chybné interpretaci jejich obsahu.
Příklad lživého ikonogramu - "velký barel“ ukazuje obrázek.
NahoruMapy vad
Používají se k dokumentaci rozložení vad na tělese výrobku. Do
náčrtku součásti, polotovaru atd. se zakreslují vady zjištěné na vlastním
výrobku. Zakreslením vad z celého kontrolovaného souboru se získá představa o
místní koncentraci vad a usnadní odhalování možných příčin jejich vzniku (viz
obrázek).
Mapa vad tedy poskytne informaci o místě, kde vady vznikají (pakliže
došlo ke koncentraci výskytu), a z toho lze odvodit další souvislosti, které
mohou vést k poznání příčin vad, jejichž existence byla prokázána. Popsaný
nástroj lze uplatnit pro libovolný výrobek - dílenský nebo kancelářský (velmi
snadno se dá uplatnit při kontrole správnosti formulářů, jež mají být stejně
vyplněny). Jedná se o mimořádně jednoduchý nástroj, nevyžadující žádnou
speciální techniku, a přece přináší velmi důležitou informaci.
NahoruHISTOGRAMY
NahoruKonstrukce histogramu četností
Histogram je grafem četností, s nimiž náhodná veličina nabývá určité
hodnoty ve statistickém souboru. Základem postupu je roztřídění celého souboru
dat do tzv. tříd, tj. dílčích intervalů zvolené délky. Pro celý soubor
se stanoví interval, jehož hranice jsou definovány vhodně zaokrouhlenými čísly.
Rovněž hranice tříd se volí jako vhodně zaokrouhlená čísla. Délka třídy musí
být větší než krok měřidla (velikost dílku na stupnici analogového měřidla nebo
poslední číslice na displeji digitálního měřidla). Všechny hodnoty, které byly
získány měřením sledované veličiny, se rozdělí do skupin patřících do
příslušných tříd. Počet čísel v dané třídě udává četnost (frekvenci), s níž
sledovaná veličina nabývá hodnoty ve vymezeném intervalu (třídě). Do každé
třídy přísluší určitý počet dat ze souboru, což nazýváme absolutní
četností. Poměr absolutní četnosti k číslu vyjadřujícímu rozsah souboru
nazýváme relativní četností. Součet relativních četností je roven 1
(resp.100 %). Z četnosti můžeme usuzovat, jaká je pravděpodobnost, že sledovaná
veličina nabude právě hodnoty z tohoto intervalu (třídy). Tvar histogramu tedy
přibližně zobrazuje rozdělení pravděpodobností náhodné veličiny - to je velmi
cenná informace o chování náhodné veličiny. Důležité je to, že relevantní
(významnou) informaci o typu rozdělení získáme i ze souboru středního rozsahu
(cca 50 hodnot), zatímco pro správné nakreslení křivky rozdělení by byl
zapotřebí soubor alespoň dvoj- až trojnásobného rozsahu. Pro konstrukci
histogramu se nahradí konkrétní hodnoty v jednotlivých třídách tzv. třídními
znaky (zpravidla střední hodnota třídy); četnosti výskytu konkrétních
hodnot v jednotlivých třídách nabývají význam váhy dané třídy. To je nutné
proto, že je určité množství konkrétních hodnot nahrazeno jediným číslem -
třídním znakem. Každá třída má takovou váhu, jaká četnost může být připsána k
příslušnému třídnímu znaku. Počet tříd má být volen v rozmezí od 7 do 20. Při
třídění souboru se postupuje tak, aby žádná třída nebyla prázdná a aby žádná
hodnota nezůstala nezařazena do některé třídy. Takový požadavek se zajistí tím,
že se zvolí jedna ze dvou variant zařazování hodnot, které jsou číselně shodné
s hranicemi tříd; do dané třídy se vždy zahrnují hodnoty ležící právě buď na
horní hranici, nebo na dolní hranici třídy. Histogram neboli graf závislosti
četnosti na hodnotě sledované veličiny se zpravidla kreslí jako stupňovitý; nad
každou třídou je příslušná četnost konstantní (graf po částech spojité funkce).
Histogram názorně ukazuje rozdělení sledovaného znaku - náhodné veličiny. Jde o
graf, sestrojený z naměřených hodnot, který supluje spojitou křivku hustoty
pravděpodobnosti. Podrobný návod pro jeho konstrukci uvádí např. ČSN 01 0250
Statistické metody v průmyslové praxi a také samozřejmě další publikace z oboru
pravděpodobnosti a matematické statistiky.
Proces může být sledován na základě změn vhodného reprezentativního
znaku, vyjadřujícího spojitou náhodnou veličinu (kontrola měřením) nebo
diskrétní náhodnou veličinu (kontrola srovnáváním). V obou případech získáme
prověřením určitého souboru vzorků množinu číselných hodnot nebo výroků o
splnění nebo nesplnění určitého kritéria. Chceme-li sestrojit histogram, pak je
to možné jen tehdy, když záznam souboru dat (výsledků pozorování) můžeme
uspořádat tak, aby vyjadřoval závislost četností (ve smyslu pravděpodobnosti)
individuálních hodnot sledované veličiny na velikosti hodnoty této veličiny.
Nezávisle proměnnou je tedy vždy veličina, která je z matematického hlediska
spojitá.
Příklad:
Statistický soubor byl vytvořen jako záznam výsledků:
-
měření průměrů soustružených hřídelů - délková veličina, tudíž
spojitá;
-
měření odporů vyrobených rezistorů - veličina spojitá;
-
koncentrace stopového prvku ve vyráběné chemikálii - veličina
spojitá;
-
kontroly hřídelů pomocí kalibru - počty neshodných hřídelů =
veličina nespojitá podíl neshodných (počet neshodných/počet všech) = veličina
spojitá.
U souboru dat o rozsahu n, tvořeného hodnotami x1,
x2, x3, až xn, zařadíme tyto hodnoty do m tříd o stejné délce h. Každá hodnota musí patřit do některé
třídy, žádná třída nesmí být prázdná. Z praktických důvodů nemá být méně než 7
a více než 20. Počet tříd histogramu lze orientačně stanovit podle vztahu:
m = 1 + 3,3…