3.3.1.0.8.4
Nákup - čl. 7.4 normy ISO 9001:2008
NahoruProces nákupu
Organizace musí zajistit, aby nakupovaný produkt vyhověl
specifikovaným požadavkům na nákup. Typ a rozsah nástrojů řízení aplikovaných
na dodavatele a na nakupovaný produkt musejí být závislé na vlivu nakupovaného
produktu na následnou realizaci nebo na konečný produkt.
Dodavatele produktu je třeba hodnotit a vybírat podle
stanovených kritérií pro výběr, hodnocení a opakované hodnocení. Musejí být
vytvářeny a udržovány záznamy.
Dělat hodnocení včetně záznamů podle požadavků ISO 9001 má
zásadní význam pouze u dodavatelů výrobků/služeb, které mají podstatný vliv
na kvalitu výroby (poskytované služby).
Ilustrativní příklad:
Ve společnosti se nakupují služby, produkty potřebné pro
realizaci (materiál, výrobky, polotovary ...), režijní materiál a investice.
Veškerý nákup podléhá schválení provozním vedoucím. Pracovníci předkládají
požadavky na nákup ve formě písemného požadavku nebo objednávky.
K výběru dodavatelů jsou oprávněni:
-
při nákupu služeb a produktů nezbytných pro další
realizaci produktu - technik,
-
při nákupu režijního materiálu (např. kancelářské
potřeby, mycí a hygienické potřeby) - administrativní pracovník,
-
při nákupu investic - ředitel.
Systémovým pravidlům podléhají především dodavatelé podle
písm. a) a c). Postup nakupování, přejímky, ověřování a případného řešení
reklamací je popsán v postupovém diagramu s názvem "Nakupování“. V tomto
postupu je uveden také cyklus hodnocení těchto dodavatelů.
Do hodnocení dodavatelů nejsou zařazeni v tomto smyslu
dodavatelé podle písm. b), jejich hodnocení probíhá pouze při prvním nákupu
formou posouzení nabídky a referencí a do dalšího cyklu hodnocení se nezařazují
vzhledem k tomu, že vliv těchto dodávek na kvalitu námi poskytovaného produktu
je minimální.
NahoruInformace pro nákup
Informace pro nákup musí popisovat produkt, který má být
nakoupen, a podle okolností má zahrnovat:
-
požadavky na schvalování produktu, postupů, procesů a
zařízení,
-
požadavky na kvalifikaci pracovníků,
-
požadavky na SMK.
NahoruOvěřování nakupovaného produktu
Organizace musí stanovovat a uplatňovat inspekční nebo jiné
činnosti nezbytné pro zajištění toho, že nakupovaný produkt splňuje
specifikované požadavky nákupu. V případě, že organizace nebo její zákazník
zamýšlí provést ověřování v prostorách u dodavatele, musí organizace v
informacích pro nákup uvést zamýšlený průběh ověřování a způsob uvolnění
produktu.
Některé způsoby realizace těchto požadavků v praxi si opět
ukážeme na jednoduchých příkladech.
Příklad 1: Výtah ze směrnice Uzavírání smluvních
vztahů - nákup:
Obecně
Ve společnosti je vytvořen dokumentovaný postup SQ xx
- Uzavírání smluvních vztahů - nákup, kterým je řízen proces nakupování.
Tento postup zajišťuje shodu nakupovaných polotovarů, surovin, materiálů a
pomocného materiálu se stanovenými požadavky na výsledný produkt. Činnosti
související s nakupováním jsou prováděny účinně a efektivně včetně typu a
rozsahu řízení, přičemž typ a rozsah systému nakupování je závislý na tom, jak
tento nakupovaný výrobek může ovlivnit následnou realizaci a výsledný produkt.
Nakupované produkty jsou rozčleněny do tří skupin podle vlivu na následné
realizační procesy a na jejich výstupy:
-
produkty s přímým vlivem na jakost procesu (vstupují
do procesu realizace),
-
produkty s nepřímým vlivem na jakost procesu
(vztahují se ke zdrojům),
-
produkty bez vlivu na jakost procesu (nesouvisejí s
realizačními procesy).
Hodnocení a výběr dodavatelů: Postup SQ xx -
Uzavírání smluvních vztahů - nákup stanovuje kritéria pro volbu dodavatelů,
jejich hodnocení a opakované roční hodnocení. Je veden aktualizovaný registr
schválených dodavatelů a záznamy o hodnocení se uchovávají. Společnost nakupuje
produkty 1. skupiny (výrobky nebo služby) pouze od schválených dodavatelů.
Produkty 2. skupiny je možné nakoupit od dříve neschválených dodavatelů s tím,
že tento dodavatel bude dodatečně hodnocen. Pro produkty 3. skupiny se
uplatňují zejména ekonomická kritéria a dodavatelé se pravidelně
nehodnotí.
Informace pro nakupování: Požadavky na nákup
materiálů, surovin, polotovarů a pomocných materiálů a služeb jsou definovány
odpovědným pracovníkem v rámci plánování výroby. Informace pro nakupování
popisují produkt, který se má nakoupit.
Ověřování nakupovaného produktu: Pro přejímku
nakupovaných produktů je stanoven postup a přejímací kritéria - viz Vstupní
kontrola kvality v SQ xx - Monitorování a měření. Zde je řešen i postup pro
případ, kdy by v rámci nákupu speciálních materiálů společnost nebo její
zákazník zamýšlel provést přejímku u dodavatele.
***
Příklad 2: Kritéria pro hodnocení
dodavatelů:
Typy dodavatelů
Vznikne-li požadavek nákupu, dochází k výběru dodavatele.
Při výběru se uplatňuje dodavatelská hierarchie v následujícím pořadí:
-
výhradní,
-
stálí,
-
ostatní…