5.9.6
Operační plánování a řízení
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Operační plánování se soustřeďuje na následující subjekty:
NahoruŘízení kapacit
Existují tři hlavní oblasti, ve kterých musí výrobní podnik pečlivě
řídit kapacity. První z nich je kapacita vybavenosti. Zahrnuje výběr
největších kapacit z daného souboru vybavení (včetně kanceláří), tak pomáhá
zajistit vynikající návratnost jmění pro podnik.
Druhou oblastí, ve které se počítá s řízením kapacit, je strojní
vybavení a nástroje. Zde se to ještě více kriticky dotýká zajištění toho,
že podnik má odpovídající potřebnou kapacitu, kde a kdy maximalizovat uspokojení zákazníka s minimálními náklady za nejkratší celkový
čas.
Mnoho podniků, jejichž primární kapacita závisí na strojním vybavení
(např. firmy, které užívají formy, matrice a vzorky), chybuje v tom, že
nerozpoznaly význam systému řízení strojního vybavení pro svou obchodní
efektivitu. V mnoha takových společnostech jsou výsledkem řídícího systému
spíše vysoké úrovně technologií než systém řízení strojního vybavení.
Společnost může mít vyšší investice do zásob strojního vybavení než do
výrobních zásob a nástroje jsou často kontrolním faktorem ve zjištění podnikové
výrobní kapacity a /nebo krátkodobé schopnosti uspokojit své zákazníky.
NahoruProblém
Problém spočívá v tom, zda náš podnikový informační systém
řízení strojního vybavení dokáže odpovědět na následující otázky v reálném
čase:
-
Kolik sad nástrojů máme pro tento výrobek a kde jsou (které
závody a kde v těchto závodech, nebo kde jsou subdodavatelé pro jejich opravu
nebo modifikaci)?
-
Na jaké úrovni je strojírenský výrobní nebo procesní postup pro
každou sadu nástrojů?
-
Jaké nářadí je již připraveno k užití?
-
Na jaké speciální výrobní stroje bude vyhovovat každý ze sady
nástrojů bez modifikace? (Všimněte si, že to požaduje přesnou databázi o
výrobních strojích:)
-
Jaký je stav každého nástroje (připraven k okamžitému užití,
potřebuje menší opravu, potřeba modernizace nebo potřebuje větší důkladnou
prohlídku)? Kolik času byl každý nástroj od jeho poslední větší prohlídky
využíván (četnost použití raznice, četnost použití formy atd.)?
-
Zda je připraven k okamžitému užití.
Většina managementu firem zabývajícího se strojním vybavením nemůže
odpovědět na první z těchto otázek, mnohem méně už na většinu z nich a jistě už
ne na všechny z nich.
Tradiční přístup k řízení kapacit managementu spočíval v nalezení a
eliminaci kritických míst, která kladla vážná omezení při uspokojování
zákazníků a tržeb. Výrobci by se měli dívat na kapacity odlišným způsobem a
prodávat je jako rozšiřitelnou entitu na jednotku v čase tak, jak prodávají
aerolinky svá místa.
NahoruŘízení kapacity pracovních sil
Třetí a nejtradičnější oblastí řízení kapacit je samozřejmě řízení kapacity pracovních sil. Stane se to ještě více kritickým,
jakmile se budou pracovní dovednosti rozšiřovat a výrobní podniky budou
přecházet směrem k sedmidenním pracovním týdnům a 24hodinovému využití svých
závodů, aby maximalizovaly návratnost jmění a ospravedlnily vysokou úroveň
kapitálu použitého na modernizaci výroby a informační technologie ve svých
závodech. Navíc podniky musí uvažovat s vysokými výdaji na další vzdělávání a
trénink všech svých zaměstnanců.
NahoruPlánování výroby
Tradičně těžký úkol, tato oblast se stává ještě náročnější,
protože zákazníci požadují lepší služby, JIT a EDI (elektronická výměna dat),
prudce se rozrůstá dodávkový řetězec a je stále větší tlak na výrobce, aby
snižoval náklady.
NahoruObjednávka zákazníka na dodávku
Toto přestavuje všechny aspekty "objednávky v hotovosti“ obchodního
procesu. Protože zákazníci kladou vysoké priority na to, kdy obdrží výrobek,
ale ne na to, kdy za něj zaplatí, abychom zůstali soustředěni na zákazníka, je
lepší se chytit na objednávce dodacího termínu pro tuto obchodní transakci.
Proces začíná…