19.3.1
Orgány Evropské unie
Ing. Jaroslav Rajlich
Je všeobecně známo, že Česká republika je od 1. května 2004 řádným
členem Evropské unie. Od tohoto data má také právo delegovat své zástupce do
jednotlivých orgánů Unie. Dále stručně popíšeme jejich význam, funkci a
pole působnosti s akcentem na ty z nich, které se podílejí na legislativním
procesu EU.
V současnosti má Evropská unie následující orgány:
-
Rada Evropské unie (dříve Rada ministrů),
-
Evropská komise,
-
Evropský parlament,
-
Evropský soudní dvůr,
-
Evropský účetní dvůr,
-
Evropská centrální banka,
-
Evropská investiční banka,
-
Hospodářský a sociální výbor,
-
Evropský ochránce lidských práv,
-
Výbor regionů.
NahoruRada Evropské unie
Rada Evropské unie sdružuje resortní ministry vlád všech 25
členských států Unie. Existuje Rada ministrů zahraničí, ministrů životního
prostředí, ministrů hospodářství, zemědělství, obrany atd. Předsednictví v radě
se střídá společně s předsednictvím Unie každých šest měsíců, a to vždy 1.
ledna a 1. července. Rada zasedá střídavě v Bruselu a v Lucemburku.
Důležité upozornění: Je třeba odlišovat Radu Evropské unie od Evropské rady. To je vrcholné setkání nejvyšších státních a
vládních představitelů, tj. hlav států a předsedů vlád všech členských zemí
Unie. Evropská rada projednává zásadní otázky evropské politiky. Z právního
hlediska to není orgán EU.
Podobně znějící název má i Rada Evropy, založená v roce
1949 ve Štrasburku a sdružující 41 evropských států. Rada Evropy není spojena s
Evropskou unií ani organizačně, ani právně.
NahoruEvropská komise
Evropská komise (EK) je nadstátní orgán Evropské unie. Sídlí
v Bruselu. Má klíčové postavení v institucionální struktuře Unie. Její komisaře jmenují vlády jednotlivých členských států vždy na období pěti
let. Německá spolková republika, Velká Británie, Francie, Itálie a Španělsko
měly až do roku 2005 právo jmenovat po dvou komisařích, ostatní členské státy
Unie po jednom. Po rozšíření Unie z patnácti na pětadvacet členů má každá
členská země právo jmenovat již jen jednoho komisaře. Komisaři vykonávají své
funkce nezávisle na vládách států, které je jmenovaly, tedy výhradně v zájmu
Unie. Každý komisař zodpovídá za výkon činností v určité speciální oblasti.
Předsedu (prezidenta) Evropské komise jmenují vlády členských států na základě
konsensu. Se jmenováním předsedy a členů Evropské komise (komisařů) musí
vyjádřit souhlas Evropský parlament. Ten může rovněž vyslovením nedůvěry přimět
členy Evropské komise ke kolektivní rezignaci.
Evropská komise rozhoduje o projednávaných otázkách prostou většinou
hlasů svých členů. K výkonu svých činností má k dispozici Správní úřad
Evropské komise, který se člení na 24 sektorově specializovaných
generálních ředitelství, označovaných "DG“ a číslicí. Tak např. DG 3 je
generální ředitelství pro průmysl.
Jaké jsou hlavní oblasti činnosti Evropské komise? Jde o následující
(viz Schrötter, H. J.: Aktuální slovník Evropské unie, Knižní klub, Praha
2003):
-
Komise má iniciační pravomoc. To v praxi znamená, že v
zákonodárném procesu má pouze Komise a nikdo jiný právo podávat návrhy
legislativních dokumentů a přednášet návrhy Radě Evropské unie;
-
Komise je výkonným orgánem Unie, tzn. že má pravomoc
aplikovat právo Unie (= komunitární právo) prostřednictvím Rady EU a realizovat
je v praxi;
-
Komise kontroluje smlouvy, tzn. plnění aktů tzv.
primárního komunitárního práva. V případech, kdy se některý z členských států
Unie proti nim prohřeší, musí Komise zakročit a v nezbytných případech podat
proti dotyčnému státu žalobu u Evropského soudního dvora;
-
Komise je správcem rozpočtu EU. Připravuje návrh rozpočtu
a zodpovídá za správu finančních prostředků a strukturálních fondů EU;
-
Komise spoluurčuje společnou evropskou zahraniční
politiku a zastupuje Unii na mezinárodní úrovni. Jménem Unie připravuje a
vede jednání s nečlenskými státy/skupinami/sdruženími států zejména v oblasti
obchodních smluv a smluv o vzájemné kooperaci.
NahoruEvropský parlament
Evropský parlament (EP) je orgánem Evropské unie, složeným z
reprezentantů lidu členských států. Poslance Evropského parlamentu volí od roku
1979 vždy na období pěti let občané EU. Poznámka: Do roku 1979 byli poslanci
do Evropského parlamentu delegováni parlamenty členských států. Členové
Evropského parlamentu se sdružují do nadnárodních frakcí podle stranické
příslušnosti. Kromě toho je každý z poslanců zařazen do některého z osmnácti stálých výborů, odpovídajících za určité oblasti činnosti. Evropský
parlament se schází dvakrát do roka na týdenní zasedání ve Štrasburku. Jeho
výbory a frakce zasedají v Bruselu. Generální sekretariát Evropského
parlamentu má sídlo v Lucembursku.
Jaké jsou klíčové kompetence a hlavní úkoly Evropského parlamentu?
Jsou to (viz Schrötter, H. J.: Aktuální slovník Evropské unie, Knižní klub,
Praha 2003):
-
demokratická kontrola - Evropský parlament kontroluje
práci Evropské komise. Činí tak prostřednictvím písemných a ústních dotazů,
měsíčními volnými parlamentními tribunami a debatami o pracovním programu
Komise. Evropský parlament má právo přimět Komisi hlasováním o vyslovení
nedůvěry k odstoupení;
-
spolurozhodování o rozpočtu Evropské unie. Evropský
parlament se podílí na sestavování a schvalování finančního rozpočtu;
-
legislativní činnost - konzultační a kooperační pravomoc
EP ve vztahu k ostatním orgánům Evropské unie. Možnost pozměňovat návrhy
legislativních předpisů Rady EU a Evropské komise (absolutní většinou hlasů
poslanců EP). Právo spolurozhodovat o dalších žádostech o vstup do EU a o
smlouvách se třetími zeměmi.
Pro informaci je dále uveden přehled výborů Evropského
parlamentu:
-
politický výbor s podvýbory pro bezpečnost, odzbrojení a lidská
práva,
-
výbor pro zemědělství, hospodářství a výživu,
-
rozpočtový výbor,
-
výbor pro hospodářství, měnu a průmyslovou politiku,
-
výbor pro energii, výzkum a technologii,
-
výbor pro vnější hospodářské vztahy,
-
výbor pro právo a občanská práva,
-
výbor pro sociální záležitosti,
-
dopravní výbor,
-
výbor pro regionální politiku a územní plánování,
-
výbor pro otázky životního prostředí, zdraví lidu a ochranu
spotřebitelů,
-
výbor pro mládež, kulturu, vzdělání, informace a sport,
-
výbor pro vývoj a spolupráci,
-
výbor pro kontrolu rozpočtu,
-
výbor pro jednací řád a petice,
-
instituční výbor,
-
výbor pro práva žen,
-
výbor pro kontrolu volebních výsledků.
NahoruEvropský soudní dvůr
Evropský soudní dvůr (ESD) se sídlem v Lucembursku je soudním
dvorem Evropské unie. Skládá se z patnácti soudců a devíti generálních advokátů. Ti jsou jmenováni po vzájemné dohodě členských
států Unie vždy na období šesti let. ESD dozírá na to, aby byl dodržován všemi
členskými státy Evropské unie uznávaný princip právního státu. Důležité:
Proti rozhodnutím ESD není odvolání a jsou závazná pro všechny účastníky
procesu.
Evropský soudní dvůr je (viz Schrötter, H. J.: Aktuální slovník
Evropské unie, Knižní klub, Praha 2003):
-
ústavním soudem. Zajišťuje provádění smluv. Na základě
žaloby, podané kterýmkoliv členským státem, orgány EU, fyzickými nebo
právnickými osobami Evropský soudní dvůr rozhoduje, zda v každém jednotlivém
případě došlo k porušení platného práva. ESD zajišťuje i jednotný výklad smluv.
Podává závazný výklad textů v Římských smlouvách;
-
správním soudem. Zajišťuje soudní ochranu každého
jednotlivého občana proti jakémukoliv aktu zvůle. Takzvaným předběžným
opatřením poskytuje Evropský soudní…