15.7.1
Příklady indikátorů
Ing. Aleš Kostelka
NahoruKPI
Kapitola 15/7.1 obsahuje příklady indikátorů - tedy příklady toho,
co měřit. Připomeňme ještě výraz KPI (Key Performance Indikators -
klíčové indikátory výkonnosti).
Následující výčet si nedělá nároky na úplnost, je v něm vynechána
řada (zejména) běžně používaných indikátorů (např. z oblasti účetnictví, ale i
kvality a jiných procesů). Důvodem je to, že výčet má sloužit pro
inspiraci, nikoliv pro hotové převzetí. Proto jsou uvedeny vedle některých
obvyklých indikátorů indikátory méně známé nebo i netypické. Přehled je
rozdělen podle základních oblastí:
NahoruZákladní oblasti
-
marketing, prodej, vztahy k zákazníkům,
-
nákup,
-
manipulace a doprava,
-
skladování a příprava materiálu,
-
výroba,
-
údržba,
-
rozvoj, zlepšování procesů,
-
jakost,
-
ekonomika,
-
personál,
-
různé.
NahoruIndikátory
Indikátory z oblasti nákupu, manipulace a dopravy, skladování a
přípravy materiálu jsou rozděleny ještě na:
-
u indikátory primární (indikátory rámcové a vypovídající o
struktuře),
-
u indikátory sekundární (hovoří o hospodárnosti, produktivitě
a jakosti).
Mezi oběma skupinami nemusí být vždy ostrý rozdíl a ne vždy je
nutné je takto rozdělovat. Toto rozdělení je u uvedených oblastí podáno jen
jako demonstrace možnosti, jak indikátory seskupovat.
NahoruStatistické hodnoty
Daný indikátor je vždy nutné doplnit příslušnými atributy, jako
jsou dané období nebo časový bod, konkrétní měrné jednotky, zda je měřen celek
nebo jeho část či pouze daná položka. Ve vhodných případech je potřebné
přiřadit základní statistické hodnoty (průměr, směrodatná odchylka, extrémní
odchylky apod.), přiřadit hodnoty absolutní nebo relativní (např. podíl na
celkových nákladech) a atributy další, potřebné v dané situaci pro správné
měření.
Uveďme (s trochou skepse), že je vhodné si dát pozor na
následující:
-
Uvážit, zda měření nemá nahradit kvalifikaci a schopnosti
manažerů. Heslo "řídíš to, co měříš“ může vést také k přemíře měření (i když
obvyklejší je nedostatečná míra měření). Kompetentní manažer by měl umět vývoj
některých jevů zhodnotit i na základě pozorování, rozhovorů s lidmi, intuice a
tzv. měkkých dat. Kdo nemá styk s realitou nebo je příliš opatrnický, chce i
taková měření, která jsou pro správného manažera nadbytečná. (Rozsah výčtu
indikátorů uvedených níže by neměl napovídat o rozsahu sledovaných jevů v daném
konkrétním případě.)
-
Vzít v úvahu, že se lidé mohou nezdravě soustředit pouze na
to, co je měřeno, a zanedbají to, co měřeno není (viz péče o krátkodobý zisk
versus péče o dlouhodobý potenciál).
-
Teoretická schémata (mnohdy se softwarovou podporou) mohou být
užitečná, ale neměla by nahrazovat zdravý rozum a samostatné myšlení.
-
Zabránit paralýze z analýzy.
-
Kriticky hodnotit, zda měření skutečně pomáhá k odhalení
příčin nedostatků či potenciálů ke zlepšení a zda není jen kulisou manažerských
prezentací. Vždy se ptát, jak daná měření skutečně posloužila nebo poslouží k
rozhodování. Samozřejmě případný problém nemusí být v nadbytečnosti měření, ale
v nedostatku odhodlání učinit na základě faktů rozhodnutí.
PŘÍKLADY INDIKÁTORŮ:
NahoruMarketing
-
Marketing, prodej, vztahy k zákazníkům
-
Tržní podíl v daném tržním segmentu absolutně, relativně
(%).
-
Tržby od jednotlivých hlavních zákazníků.
-
Procento zákazníků tvořících 80 % celkového zisku (tj.
stanovení skupiny A podle Pareta).
-
Poměr aktivně vydaných nabídek k nabídkám vydaných na
žádost zákazníka.
-
Procento úspěšných nabídek.
-
Doba zpoždění dodávek za dané období. Lze použít:
aritmetický průměr, směrodatnou odchylku, krajní hodnoty, lze vázat jen na
zákazníky skupiny A. Možno použít vážený průměr - váhy volit tak, aby
znevýhodňovaly větší zpoždění.
-
Průměrná doba od přijetí poptávky po odpověď
zákazníkovi.
-
Průměrná doba od přijetí objednávky po dodání.
-
Procento ztracených zákazníků.
-
Počet kontaktů s klíčovými zákazníky (osobní, telefonické,
písemné).
-
Procento nově oslovených zákazníků ze zákazníků
celkem.
-
Procento nově získaných zákazníků z oslovených celkem.
-
Procento nově získaných zákazníků ze zákazníků celkem.
Pro indikaci postupu získávání nových zákazníků je nutné
nejprve stanovit konkrétní firemní postup pro získávání nových zákazníků, tj.
kroky od vyhledání potenciálního zákazníka v databázi, jeho první kontaktování
stanoveným způsobem, vyhledání správných kontaktních osob, vydání nabídky,
sledování osudu nabídky atd., až po případné získání první objednávky. Každý
tento krok je možno kvantifikovaně sledovat.
-
Přijaté objednávky za dané období - počet, objem v
korunách a v pracnosti.
-
Přijaté objednávky na dané (výrobní) období - počet,
objem.
-
Počet návštěv na firemních www stránkách.
-
Náklady na obsluhu zákazníků podle jednotlivých kategorií
(cestovné, marketingové náklady, náklady na vyřizování objednávek aj.).
-
Míra spokojenosti klíčových zákazníků (zvolit vhodnou
metriku).
-
Míra odchylek od smluv (dodávek) - množství, čas, kvalita,
cena.
-
Míra zákaznických odstoupení od smlouvy.
-
Průměrná doba čekání ve frontě (např. zákazníků u
přepážek, dílců u strojů).
-
Frekvence aktualizace propagačních podkladů (podle
jednotlivých druhů - www stránky, prospekty...).
NahoruNákup
-
Nákup
-
Primární indikátory:
-
počet nakupovaných položek (v členění např. na
materiál přímý, režijní nebo hutní, spojovací apod.),
-
objem nákupu za období (korunově, hmotnostně, případně
v jiných naturálních jednotkách),
-
počet dodavatelů celkem,
-
počet dodavatelů reprezentujících 80 % nákladů na
nákup (materiál, doprava, skladování, objednávání + další náklady podle toho,
jak je firma eviduje), tedy skupina A podle Paterovy analýzy,
-
počet nákupních míst (geograficky),
-
počet vystavených objednávek za období,
-
průměrný počet položek v objednávce,
-
náklady na opatřování dodávek (v členění na náklady
fixní a variabilní, případně semivariabilní),
-
cenový vývoj rozhodujících položek.
Struktura indikátorů závisí také na tom, jak má firma
rozděleny nakupované položky. Jde především o strategické položky, u nichž je
jen jeden dodavatel, dále strategické položky, kde je dodavatel náhradní nebo
dodavatelů více. Rovněž "nestrategické“ položky je vhodné nějak
strukturovat.
-
Sekundární indikátory
NahoruManipulace a doprava
-
Manipulace a doprava
-
Primární indikátory:
-
náklady na dopravu celkem,
-
náklady na externí dopravní služby,
-
objem přepravy (v korunách, v naturálních
jednotkách),
-
ujetá vzdálenost,
-
čas spotřebovaný na manipulaci a dopravu,
-
náklady na zařízení (pořizovací, údržba, odpisy),
-
osobní náklady, počet lidí,
-
kapacita přepravních prostředků.
-
Sekundární indikátory:
NahoruSkladování a příprava materiálu
NahoruVýroba
-
Výroba
-
Normohodiny/odpracované hodiny (i v případech, kdy
odměňování není na plnění normovaných časů vázáno),
-
analýza časových ztát (vývoj jednotlivých položek časového
fondu v absolutních i relativních hodnotách),
-
průměrná průběžná doba výroby daného produktu,
-
čas, kdy se produktu přidává hodnota; čas, kdy se hodnota
nepřidává; poměr těchto časů,
-
míra změny plánů výroby - v jednotlivých druzích…