10.4.3
Proces marketingového výzkumu
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Proces marketingového výzkumu má několik kroků. Zpravidla jde o:
-
definování problému, výzkumných cílů a sestavení plánu výzkumu
(projektu výzkumu),
-
specifikace potřebných informací, identifikace jejich
zdrojů,
-
metody sběru informací,
-
analýza a vyhodnocení informací,
-
prezentace výsledků.
Definování problému, výzkumných cílů a sestavení plánu
výzkumu
První krok, který musíme udělat, je vymezit přesně problém a účel
výzkumu, neboť pokud není problém dobře definován, může se nám výzkum zbytečně
prodražit. To znamená, že současně porovnáme, jaké budou náklady na získání
informací a celkový výzkum s hodnotou přínosů.
NahoruProblém a cíl
Problém je obvykle spojen s určitými potížemi v činnosti a
úspěšnosti firmy a také s možnými příležitostmi na trhu. Poznat problém
vyžaduje provést monitorovací výzkum či explorační výzkum, ale na problém může
také upozornit zaměstnanec podniku.
Na vymezení cíle výzkumu je do značné míry závislá výzkumná metoda.
Můžeme provádět:
-
monitorovací výzkum, spočívající v permanentním
shromažďování informací a jejich analýze, napomáhá odhalit potíže a
příležitosti,
-
explorační výzkum (badatelský), používaný v
případě, kdy nemáme o problému, který máme zkoumat, dostatek předběžných
informací,
-
deskriptivní (popisný) výzkum, popisující určité
veličiny, jevy a procesy, aby poskytl přesnější charakteristiku tržního
prostředí,
-
kauzální výzkum, zkoumající příčiny problémů,
potíží i příležitostí.
NahoruSestavení plánu výzkumu
Plán výzkumu má zajistit plynulý průběh realizace výzkumu a potřebné
informace. Jeho smyslem je vymezit všechny fáze výzkumu věcně a časově.
Struktura projektu bývá přizpůsobena konkrétní situaci. Standardní obsah dělí
projekt na:
-
fázi přípravnou,
-
fázi realizační,
-
fázi prezentační.
Než schválíme plán výzkumu, je třeba znát náklady na jeho realizaci,
informační zdroje, výzkumné přístupy, jak budeme vybírat a kontaktovat
respondenty.
Specifikace potřebných informací a identifikace jejich
zdrojů
Výzkum může probíhat na základě analýzy informací, které je možné
klasifikovat podle různých hledisek. Zpravidla rozeznáváme sekundární nebo
primární informace, kvantitativní a kvalitativní. Vysvětlíme:
-
sekundární informace - jsou informace, které již
byly získány k nějakému jinému účelu, ale pro naše potřeby jsou relevantní.
Tyto informace jsou východiskem výzkumu. Náklady na jejich pořízení bývají
nižší, ale někdy se můžeme potýkat s problémem jejich neúplnosti, nepřesnosti
či nižší spolehlivosti. Sekundární informace můžeme získat z účetních dokladů,
z předchozích výzkumných zpráv, rozpočtů, statistických ročenek, různých
periodik, knih, databází apod.;
-
primární informace - pokud nejsou k dispozici
sekundární informace, přistupujeme k vlastnímu výzkumu (primárnímu výzkumu).
Primární informace mohou být také odvozeny z již publikovaných zdrojů, ale
doposud nebyly v příslušné formě dříve nikde publikovány.
Informace mohou mít povahu kvantitativních či kvalitativních
informací. Záleží na tom, zda je můžeme změřit, či nikoliv,
-
kvantitativní informace - lze je přesně vyjádřit
určitým množstvím, velikostí, objemem atd.,
-
kvalitativní informace - jsou charakterizovány
slovně pomocí pojmů a kategorií, nelze je přímo změřit.
Zdrojů informací je celá řada, jak již bylo zmiňováno. Jak
sekundární, tak i primární informace můžeme získat z interních i externích
zdrojů:
-
interní zdroje - jsou získávány z materiálů a
účetních dokladů vlastního podniku,
-
externí zdroje - jsou získávány z dokumentů,
materiálů, databází mimo podnik.
Podle všeobecného obsahu informace se používá také další
klasifikace, a to rozdělení na fakta, znalosti, názory, záměry, motivy. Fakta vyjadřují skutečnost, která existovala a existuje. Znalosti vyjadřují, co spotřebitelé vědí o zkoumaných
skutečnostech, neboť úroveň těchto znalostí může ovlivnit jejich chování. Záměry jsou zamýšlená a očekávána jednání spotřebitelů. Motivy jsou vnitřní impulsy jednání spotřebitelů.
NahoruMetody sběru informací
Výzkumné přístupy ke sběru dat jsou závislé na účelu a cíli výzkumu
a na charakteru zkoumaných skutečností. Metodologický aparát je velmi
rozmanitý. Existuje řada metod. Klasifikace metod MV bývá různorodá a není v
odborné literatuře zcela jednotná. V podstatě jsou využívány nejčastěji metody
pozorování, šetření, metody experimentální a metody kvalitativní.
-
Metody pozorování
Aktuální informace jsou získávány pozorováním odpovídajících
osob v daném prostředí. Než zahájíme pozorování, je zapotřebí určit, co budeme
pozorovat, kdy proběhne pozorování a kde a jak. K pozorování lze využít
rozmanité technické pomůcky, zejména však videokamery, magnetofony apod. Tato
metoda je náročná časově i na osobu pozorovatele, který musí umět získané
informace správně zachytit a vyhodnotit.
-
Metody šetření
Jsou využívány k dotazování a kladení záměrně cílených otázek
zkoumaným subjektům. Takto můžeme získat řadu informací o individuálním
respondentovi. Výběr objektů zkoumání je nedílnou součástí výzkumu. Soubor
všech jednotek, jež mají určité znaky, z hlediska výzkumu podstatné znaky, se
označuje jako "základní soubor“. Zkoumáme-li celý základní
soubor, pak provádíme tzv. vyčerpávající šetření. Základní soubor
je však ve většině případů příliš rozsáhlý, a proto se často přistupuje k výběrovému šetření (u části jednotek základního souboru). Pomocí
výběrového šetření se pak odhadují hodnoty celého základního souboru.
Výběrové šetření
Výhodou výběrového šetření je jeho nižší pracnost, finanční i časová
náročnost. Pracujeme-li s menším souborem, můžeme soubor sledovat intenzivněji,
a získat tak více podrobnějších informací. Výběr respondentů může být záměrný, nebo pravděpodobnostní. Co to znamená?
Při záměrných výběrech se především využívají ankety
(osoby jsou vybrány bez zvláštních výběrových hledisek), které však nelze
zobecňovat na celý základní soubor, a kvótní výběry, které vytvářejí
reprezentativní zmenšený základní soubor. Výběrový soubor musí mít své
kontrolní znaky, jejichž statistické rozložení v základním souboru musí být
známé. Jestliže chceme např. zjistit spokojenost občanů se službami města,
můžeme vztáhnout procentuální podíly obyvatelstva jednotlivých městských části
k procentuálním podílům našeho reprezentativního vzorku. Provádíme-li kvótní
výběr u konečných spotřebitelů, můžeme ho provádět podle následujících znaků,
jako je věk, pohlaví, sociální příslušnost, povolání apod. U organizací mohou
být kontrolními znaky odvětvová příslušnost zákazníka, objem jeho výroby nebo
prodeje, počet zaměstnanců atd.
Při pravděpodobnostních výběrech se jako základní typ
výběru používá prostý náhodný výběr, při němž se jednotliví respondenti
(výběrové jednotky) vybírají přímo v terénu (ze základního souboru). Určit
rozsah výběru (kolik lidí by mělo být dotazováno) není jednoduché. Čím je
výběrový soubor větší, tím jsou výsledky pozorování spolehlivější a naopak.
Potřebný rozsah výběru, přesnost a spolehlivost odhadů se stanovuje pomocí
statistických metod.
Do pravděpodobnostních výběrů je zařazován také panel.
Představuje reprezentativní výběr spotřebitelů, kteří jsou opakovaně
(periodicky) dotazováni. Panel můžeme vytvořit na přechodnou dobu, nebo může
mít relativně stálý charakter. Panel spotřebitelů by měl být složen z typických
představitelů základního souboru všech zákazníků podniku. Tento základní soubor
se v čase mění, proto je třeba tomu přizpůsobit rotaci účastníků panelu.
NahoruTechniky šetření
Šetření se provádí v zásadě třemi způsoby, a to písemným dotazováním
(dotazníky jsou zasílány poštou, resp. elektronicky), osobním dotazováním
(rozhovor tazatele s respondenty) a telefonickým dotazováním. Každý z těchto
způsobů má své výhody a nevýhody.
Písemné dotazování může oslovit rozsáhlejší okruh
respondentů, respondent má dostatek času na odpovědi, tazatel nemůže jeho
odpovědi ovlivnit. Náklady na výzkum jsou ve srovnání s ostatními technikami
nižší. Na druhé straně šetření zpravidla trvá delší dobu. Otázky musejí být
jednoduché. Skladba navrácených dotazníků nemusí odpovídat struktuře základního
souboru. Problémem také může být nižší návratnost dotazníků.
Osobní dotazování může trvat poměrně kratší dobu. Tazatel
může u respondenta podnítit zájem o vyplnění dotazníků i použitím názorných
pomůcek. Mohou být kladeny složitější otázky. Nevýhodou je ovlivnění odpovědí
respondenta.…