14.5.1.3
Proces uzavírání smluv a specifikace spolehlivosti
Prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
NahoruCíl specifikace
Cílem každé specifikace je poskytnout zákazníkovi základní
informace o systému. Obvykle bude specifikace tvořit součást smlouvy mezi zákazníkem a dodavatelem, a proto je důležité formulovat ji takovým
způsobem, aby mohla být použita pro uzavření smlouvy. Smlouva na
spolehlivost může mít mnoho forem počínaje platbami v rozhodovacích
bodech, které závisí na úspěšném završení prokazovací zkoušky, a konče sankčními klauzulemi a pobídkami vztahujícími se k bezporuchovosti
dosažené v provozu.
Je důležité rozlišovat mezi požadavky, které podrobně
popisují, jak má systém fungovat, a psanou specifikací, jež podrobně popisuje,
co systém obsahuje. V závislosti na povaze systému mohou tyto požadavky a
specifikace odrážet různé úrovně složitosti a mohou být vytvořeny buď
zákazníkem, nebo dodavatelem.
NahoruUstanovení o spolehlivosti
Při formulování ustanovení o spolehlivosti pro smlouvy musí
být kladen velký důraz na to, aby tato ustanovení byla smysluplná a mohla být
použita pro uzavírání smluv. Například se v ustanovení smlouvy o zařízení na
jedno použití požadovala pravděpodobnost bezporuchového provozu 99,5
%. Ve smlouvě se také požadovala úplná prokazovací zkouška na konfidenční úrovni 80 %. To by nutně vyžadovalo minimálně 322
zkoušek neboli více než šestinásobné překročení očekávané dodávky padesáti
zařízení. Protože byl systém navržen tak, že je zařízením na jedno použití, byl
to jednoznačně nerealistický požadavek a zákazník musel hledat alternativní metody, jak dosáhnout požadovaného ověření a validace, a to
buď použitím nižších cílů bezporuchovosti, pro něž by bylo možné poskytnout
důkazy, provedením analýzy, simulací nebo zkoušením subsystémů.
NahoruOvěřovací a validační činnosti
Volba ověřovacích či validačních činností, které se budou
požadovat ve smlouvě, závisí na tom, jakou úroveň projektového rizika je
ochoten zákazník přijmout. Je-li zákazník ochoten podstoupit riziko, že může
mít systém poruchu, ale může být udržován dodavatelem, pak by nejlepší metodou
mohly být sankce za špatnou spolehlivost a pobídky k překročení
požadavků. Avšak není-li zákazník ochoten riskovat nepohotovost systému,
pak by mohlo být nutné použít prokazovací zkoušení bezporuchovosti nebo
pohotovosti. Speciální pozornost je třeba věnovat vzácným událostem, protože
lze zřídkakdy prokázat, že se při zkoušení nevyskytují.
NahoruVýhody
Výhody uvedených přístupů jsou následující:
-
sankce za špatnou spolehlivost podnítí dodavatele k
tomu, aby věnoval spolehlivosti plnou pozornost, a mohou vést k vyšším
úrovním spolehlivosti, než jaké by byly dosaženy jiným způsobem,
-
prokazovací zkoušení je nákladné a časově
náročné a mohlo by odhalit pouze to, že těsně před datem uvedení do provozu
systém nesplňuje požadavky na spolehlivost,
-
žádat po dodavateli, aby poskytoval údržbu, vyžaduje
mnohem dlouhodobější smlouvu, např. dohodu o údržbě s pevně stanovenou
cenou včetně přidružených problémů, ale dodavatel přejímá riziko, že systém
bude mít špatnou bezporuchovost.
Má-li být specifikace spolehlivosti použita jako základ pro
uzavření smlouvy, je důležité, aby specifikace byla plně definována a předešlo
se tak neshodám, jakmile se smlouva začne používat. K příkladům typů prvků,
které musí být zahrnuty ve specifikaci použité pro uzavření smlouvy, patří:
-
přesná a jasně definovaná kritéria, podle kterých se
má posuzovat pohotovost, bezporuchovost, udržovatelnost nebo zjistitelnost
údržby,
-
závazky a odpovědnosti zákazníka, dodavatele a
kterékoli třetí strany,
-
uvažovaný systém, například systém, zařízení nebo
montážní celek, ke kterému se vztahují požadavky,
-
zamýšlená funkce systému,
-
různé provozní podmínky a podmínky prostředí, za
kterých je systém používán, včetně uvedení relativní doby strávené v každé
situaci, pokud je to vhodné,
-
definice poruchy nebo kritérií poruch, např. zda se
jedná o celkovou poruchu systému týkající se zajištění všech funkcí, poruchu
zajištění základních funkcí, nebo o částečnou poruchu či zhoršení
výkonnosti,
-
způsob, jakým bude systém nainstalován a
používán,
-
kvalifikace a odpovědnosti personálu zodpovědného za
provozování a udržování hardwaru, softwaru a dokumentace,
-
politika údržby, jež se má uplatňovat, a přidružené
postupy a ujednání týkající se zajištění údržby,
-
metody, které se mají použít pro ověřování a
validaci souladu s požadavky, včetně kritérií přijetí/zamítnutí,
-
přijatelné zdroje dat, jež se mají používat při všech
technikách analýzy.
Aby se snížil počet poruch a doba nepoužitelného stavu systému,
je nutné, aby dodavatel i zákazník spolupracovali během všech etap
životního cyklu systému. To vytváří celou řadu závazků jak na straně zákazníka,
tak i dodavatele, které je třeba specifikovat. Při identifikaci a specifikaci
těchto činností může pomoci oficiální program managementu bezporuchovosti a
udržovatelnosti - viz předcházející kapitoly.
Kdekoli je to možné, je třeba specifikovat, že zákazník nebo
distributor berou na vědomí odpovědnost za monitorování bezporuchovosti během používání a za podání zprávy o zkušenostech z provozu (dobrých nebo
špatných) svým dodavatelům.
NahoruTypy specifikace
Povaha systému, jež má být dodán, má zásadní vliv na způsob, jakým
je formulována specifikace. Existují tři hlavní typy specifikace:
-
Specifikace formulované dodavatelem:
tyto
specifikace se používají zejména pro systémy, které potřebují mít určité
charakteristiky spolehlivosti, např. bezporuchovost, aby byly přijaty na
trhu.
-
Specifikace formulované zákazníkem:
tyto
specifikace se používají zejména pro standardní systémy, jež musí splnit určité
charakteristiky spolehlivosti, aby uspokojily potřeby zákazníka.
-
Specifikace, na kterých se dohodnou nebo které společně
formulují jak dodavatel, tak zákazník:
tyto specifikace se
běžně používají v případě systémů vyrobených na zakázku nebo pro změny
stávajícího návrhu.
NahoruSystémy vyrobené na zakázku
Systémy vyrobené na zakázku jsou systémy, u kterých
zákazník specifikuje požadavky a dodavatel navrhne, vyvine a vyrobí systém,
jenž zcela splňuje danou specifikaci. Pokud však dodavatel uvede, jaké systémy
má k dispozici, a zákazník si vybere systém, jenž nejlépe splňuje požadavky,
pak se jedná o běžně dostupné komerčně vyrobené zařízení neboli COTS. V
tomto případě se u standardního komerčně dostupného systému neprovádějí žádné
změny. V praxi bude většina hlavních dodávek představovat kombinaci jak
prvků vyrobených na zakázku, tak prvků běžně dostupných, a
zákazník i dodavatel se vzájemně shodnou na specifikaci.
Příkladem systému vyrobeného na zakázku by mohl být nákup
velkorypadla do povrchového dolu (kde se mnoho subsystémů používá pouze na
těchto rypadlech) nebo…