Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Balení zboží je významnou součástí skladování a manipulace s
materiálem a má těsnou návaznost na celkovou kvalitu, skladovou efektivnost a
výkonnost. Kvalitní a vhodně zvolené balení může podstatně zvýšit úroveň
zákaznického servisu, snížit náklady a zlepšit manipulaci se zbožím a může mít
rovněž příznivý vliv na vytížení skladu a celkovou skladovou produktivitu.
NahoruMarketingové hledisko
Procesy balení mají dopad na marketing a logistiku. Z marketingového hlediska obal poskytuje informace o výrobku a podporuje
prodej výrobku prostřednictvím svého barevného provedení nebo formy. Z
hlediska logistiky je základní funkcí balení uspořádání, ochrana a
identifikace výrobků a materiálů. V rámci vykonávání této funkce zabírá obal
obvykle dodatečný prostor a přidává na váze.
Při balení se musíme orientovat především na výhody moderní balicí
techniky a současně minimalizovat nevýhody balení, tj. dodatečný prostor a
váha. Vzhledem k požadavkům na zpětnou logistiku jsou důležité i ekologické
aspekty balení a obalové techniky. Obal má šest logistických funkcí:
NahoruLogistické funkce obalu
-
Uzavření výrobku. Před přesunem z jednoho místa na jiné.
Pokud se obal roztrhne, výrobek se může poškodit nebo ztratit, v případě
nebezpečných materiálů může dojít i ke znečištění životního prostředí.
-
Ochrana výrobku. Ochrana výrobků před poškozením nebo
ztrátami v důsledku vnějších vlivů (vlhkost, prach, hmyz, infikování).
-
Rozdělení. Zmenšení výstupu průmyslové výroby na spotřebitelskou velikost, tj. rozdělení na menší množství, která jsou
pro spotřebitele vhodnější.
-
Sjednocení velikostí. Sdružení primárních balení do
sekundárních, která mají jednotnou velikost, tj. např. kartónových krabic
standardních rozměrů atd. Jde o snížení nutného počtu manipulací.
-
Vhodnost pro spotřebitele. Obal má přispívat k tomu, aby
se mohl výrobek vhodně použít; tj. aby zákazník nemusel vynakládat příliš mnoho
času a úsilí při použití výrobku.
-
Komunikace. Použití jednoznačných, snadno pochopitelných
symbolů, např. systému čárového kódu.
-
Skladování. Obaly/balení výrobků by měly být navrženy
…