17.2.3
Rozvoj funkcí jakosti - QFD
Doc. Ing. Alois Fiala, CSc.
Ve snaze minimalizovat zbytečné náklady způsobené nesprávně vedeným
procesem návrhu a vývoje (a tím i další multiplikování těchto ztrát v průběhu
dalších procesů) soustředila se pozornost na kvalitu zadání. Stále větší
pozornost je věnována "hlasu zákazníka“ (Voice of Customer - VOC). Cílem je
správně zaznamenat všechny požadavky a očekávání a správně jim porozumět. Jsou
využívány takové nástroje jako např. Cano model, který rozlišuje standardní
požadavky (bez nich je produkt nemyslitelný), požadavky typu "čím více, tím
lépe“ (těmi lze spokojenost zákazníka stupňovat) a konečně "bonbónky“
(vlastnosti produktu, které zákazník nepožaduje ani neočekává, ale pokud je
dostane, cítí se potěšen).
Hlas zákazníka sděluje organizaci, "CO“ je nezbytné vložit do
produktu, aby byl zákazník spokojen. Nutno si uvědomit, že zákazník má právo
své požadavky vyjadřovat v jakýchkoliv pojmech - nemusejí to být jen měřitelné
parametry, ale může jít o vyjádření pocitů (např. k hlučnosti stroje má přání,
aby to bylo "příjemné ševelení“). Všechny požadavky zákazníka musejí být
transformovány do měřitelných vlastností budoucího produktu, do nichž se
promítá "hlas procesu“ - "JAK“ budou tyto požadavky uspokojeny. Mezi oběma
sestavami požadavků nemusejí existovat exaktní převodní vazby. Proto byla
vyvinuta metoda, která umožňuje na základě expertního hodnocení (týmová práce)
nalézt vztahy mezi "CO“ a "JAK“, a dokonce ohodnotit sílu těchto vztahů (silný
- střední - slabý). Tak je zformováno zadání pro vývoj a návrh produktu - měl
by mít vlastnosti, které jsou vyjádřeny v sestavě "JAK“. Tyto vlastnosti mohou
být získány tak, že produkt bude tvořen určitými konstrukčními díly. Použitím
…