dnes je 28.4.2024

Input:

Společenská odpovědnost firem - kapitola 4. - Systém managementu společenské odpovědnosti

3.3.2014, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.42
Společenská odpovědnost firem – kapitola 4. - Systém managementu společenské odpovědnosti

Ing. Monika Becková

Kapitola 4 má dvě samostatné ucelené části, stanovující jednak obecné požadavky, a jednak bližší požadavky na dokumentaci systému managementu.

1. "Obecné požadavky" (čl. 4.1 normy)

K obecným požadavkům patří, jako ostatně u všech modelů systémů řízení, které vycházejí ze známého principu PDCA, požadavek vytvořit, dokumentovat, zavést, udržovat a neustále zlepšovat systém managementu, a to v souladu s požadavky normy ČSN 01 0391, které jsou v dalších kapitolám rozváděny. Použijeme-li jako základ pro srovnání požadavky na systém managementu kvality dle ISO 9001, i v tomto případě začíná norma obecným ustanovením, jehož praktická aplikace vychází až z konkrétních požadavků dalších článků.

Základem ovšem musí být rozhodnutí nejvyššího vedení organizace, že tento systém chce aplikovat, a že tedy přijímá požadavek jej vytvořit, dokumentovat, zavést, udržovat a neustále zlepšovat, za závazný. Musí být také rozhodnuto o způsobu naplnění jednotlivých ustanovení. (Norma totiž opět stanovuje jednotlivé požadavky, nicméně nedefinuje, jak se mají naplňovat.)

2. "Požadavky na dokumentaci" (čl. 4.2 normy)

Tento odstavec popisuje povinný rozsah dokumentace včetně politiky, cílů, programů, projektů, záznamů. Aby byla organizace ve shodě s požadavky normy ČSN 01 0391 (a mohla například získat příslušný certifikát), musí vytvořit následující dokumenty:

  • politiku systému managementu společenské odpovědnosti;

  • strategii systému managementu společenské odpovědnosti;

  • cíle systému managementu a měřitelné ukazatele systému managementu;

  • programy a projekty systému managementu společenské odpovědnosti;

  • povinné záznamy požadované normou.

Uvedené dokumenty a záznamy je navíc nutno tzv. řídit. Pro bližší upřesnění pojmu "řízení dokumentace" můžeme použít normu ISO 9001 (čl. 4.2.3).

V praxi se jedná o:

  • ->
Nahrávám...
Nahrávám...