16.5.1
Operativní řízení neshod - příklady
Ing. Petr Fránek
NahoruOperativní řízení neshod v praxi
V dalším textu budeme uvádět příklady neshod včetně popisu toho, jak
byla daná neshoda identifikována, kvantifikována a jaké bylo navrženo řešení,
tj. zda byla zvolena pouze jednoduchá náprava, bylo přijato nápravné opatření,
kde, jak a kým byla identifikována potenciální možnost neshody a bylo přijato
preventivní opatření.
Během přípravy spojeneckých vojsk na invazi ve Francii v roce 1944
navštívil vrchní velitel invazních jednotek také pracoviště vojenské
meteorologické služby, která zpracovávala prognózu vývoje počasí pro stanovení
vhodného termínu operace. Vrchní meteorolog se chlubil, že pracoviště již
dosahuje devětačtyřicetiprocentní úspěšnosti svých předpovědí. Generál
Eisenhower, pozdější prezident USA, odpověděl: "Poradím vám, předpovídejte
opačně a budete mít jedenapadesát procent.“
Uvedenou odpověď, jakkoliv byla myšlena (snad) jako bonmot, je
zřejmě možné považovat také za pokus o nápravné opatření, a to špatné. Z
dalšího textu by mělo vyplynout proč.
Kapitola zahrnuje tři typy řízení neshod, řešící různé aspekty
reakce subjektu na neshodu, ať již vzniklou nebo potenciálně možnou.
NahoruOperativní řízení neshod
Pod pojmem operativní řízení neshod, pro který ČSN EN ISO 9000:2006 "Systémy managementu kvality - Základní principy a slovník“ používá označení
"náprava“, se rozumí opatření k odstranění zjištěné neshody. Neshodou je
nesplnění požadavku, přičemž požadavkem je míněna potřeba nebo očekávání, které
jsou stanoveny.
Každá zjištěná neshoda musí být odstraněna, aby stanovený požadavek
byl splněn.
Kontrolní mechanismy v systému managementu jakosti musejí
zabezpečit, že stanovené operativní řízení skutečně zabezpečilo dosažení
shody.
Způsob vypořádání vzniklé neshody většinou subjektům nepřináší
výrazné komplikace. Důležité je, aby organizace dopředu zpracovala postupy pro
nápravu neshody včetně příslušných kompetencí pro rozhodování a nerozhodovala o
způsobu nápravy neshody až v okamžiku jejího vzniku v časové tísni.
Dokumentovaný postup, stanovující nástroje řízení a související odpovědnosti a
pravomoci pro zacházení s neshodným produktem, je vyžadován ČSN EN ISO 9001.V
této souvislosti je třeba zdůraznit potřebu kvalifikované zastupitelnosti
kompetentního pracovníka, který o vypořádání neshody rozhoduje.
Identifikace a sledování neshodného produktu, aby se zabránilo jeho
nesprávnému použití, je obvykle řešeno v plánu kvality. Tímto termínem se
většinou označuje dokument, ve kterém je specifikováno, které procesy systému
managementu jakosti, postupy a související zdroje budou použity ke splnění
požadavků na specifický projekt, produkt, proces nebo smlouvu, kdo je použije a
kdy se použijí. V plánu kvality jsou většinou odkazy na příslušné části
příručky kvality nebo na další dokumenty.
V úvahu přicházejí především tyto způsoby nápravy, z nichž nikoliv
všechny mohou být uplatněny pro konkrétní subjekt a produkt:
Přepracování produktu tak, aby byl ve shodě s
požadavky, je obvykle spojeno s nejmenší finanční ztrátou.
Příklad: Sypký výrobek, balený do pytlů, nedosahuje minimální
deklarované hmotnosti a obsah je vrácen na balicí linku po zjištění příčiny
negativní odchylky hmotnosti.
Přeřazení do jiné třídy, kterým se produkt dostane do
shody s požadavky na tuto třídu, které jsou jiné (mírnější) než požadavky
původní.
Příklad: Výrobek je vyráběn ve dvou kvalitativně (a cenově)
odlišných třídách, přičemž některá vlastnost výrobku neodpovídá požadavku na
zařazení do původně zamýšlené třídy, avšak vyhovuje požadavkům nižší třídy.
Oprava produktu tak, aby byl přijatelný pro zamýšlené
použití. Na rozdíl od přepracování může oprava změnit nebo ovlivnit části
neshodného produktu. Po opravě musí být produkt podroben opakovanému ověřování,
aby se prokázala shoda s požadavky.
Příklad: Výrobek, sestavený z několika částí, obsahuje špatně
fungující díl, který je možné vyměnit.
Vyřazení je opatření, kterým se zabrání původně
zamýšlenému použití produktu.
U výrobku o recyklaci nebo zničení, u služby o přerušení této
služby. Tento způsob nápravy je obvykle spojen s největšími náklady.
Příklad: Výrobek mající splňovat požadavky na sníženou
hořlavost obsahuje nedostatečné množství retardéru hoření.
Výjimka je povolení použít nebo uvolnit produkt, který
nevyhovuje specifikovaným požadavkům, pro jiné (méně náročné) použití. Tady je
mimořádně důležité posoudit, pro jaké účely je produkt s ohledem na neshodné
charakteristiky vhodný, aby se zabránilo případným škodám vzniklým v
souvislosti s jeho použitím. Výjimka se omezuje na dodávku produktu s
neshodnými charakteristikami ve specifikovaných mezích po schválenou dobu nebo
na určité množství produktu.
Příklad: Vyrobená šarže výrobku určeného pro plošné izolace
staveb proti působení vody, nemá v důsledku menší tloušťky požadovanou
vodotěsnost proti tlakové vodě, avšak je vodotěsná vůči vodě stékající, a je
tedy použitelná např. pro dočasné zakrytí objektu nebo skladovaného materiálu,
který nesmí být vystaven srážkám.
NahoruOpatření k nápravě
Opatření k nápravě je takové opatření, které vede k odstranění
příčiny zjištěné neshody nebo jiné nežádoucí situace. Jeho cílem je zabránit
jejich opětovnému výskytu. Může být prováděno společně s operativním řízením
neshody nebo samostatně a musí být přiměřené důsledkům zjištěných neshod.
Organizace musí (ČSN EN ISO 9001) vytvořit dokumentovaný postup, kterým se
stanoví požadavky na
-
přezkoumání neshod (včetně stížností zákazníka),
-
určení příčin neshod,
-
vyhodnocení potřeby opatření, kterými se zajistí, že se neshody
znovu nevyskytnou,
-
určení a uplatnění potřebného opatření,
-
záznamy výsledků provedených opatření,
-
přezkoumání provedeného opatření.
Před stanovením opatření k nápravě je naprosto nezbytné provést
důkladnou analýzu příčiny, která ke vzniku neshody vedla. Přitom je třeba brát
v úvahu, že příčin neshody může být více než jedna a opatření by mělo reagovat
na všechny.
Zdroje informací, vedoucí k rozhodnutí o přijetí nápravného
opatření, jsou různorodé. O některých se zmíníme podrobněji:
Výsledky interních prověrek a zjištění z nich jsou jedním z
nejdůležitějších zdrojů pro stanovování nápravných opatření. Ke každé zjištěné
neshodě musí management odpovědný za auditovanou oblast provést bez zbytečných
průtahů opatření nejen k jejímu odstranění, ale také k odstranění její příčiny.
Je samozřejmé, že následně musí být ověřena nejen realizace, ale také
efektivnost opatření, neboť se může stát, že nedostatečně důkladnou analýzou
nebyly vzaty v úvahu všechny příčiny vzniku neshody a tato se může
opakovat.
Výsledky kontrolních zkoušek produktu, ať již získané v
průběhu realizace, tzv. mezioperační, nebo u hotového produktu při výstupní
kontrole. Neshoda hotového produktu je řešena bezprostředně operativním
řízením, avšak důkladná analýza může ukázat potřebu přijetí takového opatření k
nápravě, které bude řešit odstranění příčin neshody komplexněji a v
souvislostech s dalšími informacemi.
Reklamace - oprávněné a uznané - jsou dalším mimořádně
důležitým podnětem pro přijímání nápravných opatření. Jejich výskyt znamená, že
kontrolní mechanismy procesů nezachytily neshodný produkt a je nezbytné
analyzovat, zda šlo o náhodnou a výjimečnou shodu nepříznivých okolností
anebo je nutné přijmout a realizovat nápravné opatření.
NahoruPreventivní opatření
Preventivní opatření je na rozdíl od nápravného takové opatření,
které se přijímá s cílem zabránit výskytu neshody. Cílem je odstranit příčiny
potenciálních neshod.
Preventivní opatření musí být přiměřené důsledkům potenciálních
problémů. Organizace musí vytvořit dokumentovaný postup pro stanovení požadavků
na
-
určení potenciálních neshod a jejich příčin,
-
vyhodnocení potřeby opatření k zabránění výskytu neshod,
-
určení a uplatňování potřebného opatření,
-
záznamy výsledků provedených opatření,
-
přezkoumání provedeného preventivního opatření.
Oproti dvěma předchozím typům řízení neshod přináší požadavek na
realizaci preventivních opatření organizacím určité obtíže a problémy. Dokumentovaný postup je často pojat formálně a je velmi zjednodušený, takže
neposkytuje konkrétní pokyny pro jeho používání.
Jestliže se zamyslíme nad smyslem preventivních opatření, zjistíme,
že souvisejí se spoustou informací, které v systému managementu jakosti
vznikají, a že mají přímou nebo nepřímou vazbu na další prvky systému.
Podkladem pro úvahy o vypracování preventivních opatření mohou být:
Vstup pro přezkoumání managementu, což je v podstatě
podkladová zpráva, připravovaná představitelem managementu, obvykle manažerem
jakosti, která shrnuje poznatky a informace o systému a jeho stavu a měla by na
jejich základě obsahovat i návrhy na přijetí preventivních opatření. Další
opatření pak přijímá při projednávání zprávy přímo vrcholové vedení svými
rozhodnutími, vztahujícími se
-
ke zlepšování efektivnosti systému a jeho procesů,
-
ke zlepšování produktu ve vztahu k požadavkům zákazníka,
-
k potřebám zdrojů.
Komunikace se zákazníkem je mimořádně významným zdrojem
informací, neboť plnění požadavků zákazníka a zvyšování jeho spokojenosti
rozhoduje o úspěchu podnikatelských aktivit subjektu. V rámci měření výkonnosti
systému musí organizace monitorovat informace o tom, jak zákazník vnímá míru
splnění svých požadavků, a musí si určit způsob získávání a používání těchto
informací.
Komunikace s novým zákazníkem začíná prvním kontaktem, který může
ovlivnit to, zda spolupráce vůbec bude pokračovat. Doporučuje se proto
prověřit, jak pracovníci reagují na telefonický dotaz nebo požadavek a jakým
způsobem vedou osobní jednání se zákazníkem. Zdvořilost a ochota pomoci a
vyhovět jeho požadavkům je prvním krokem k navázání úspěšné spolupráce a těmto
věcem by měla být věnována náležitá pozornost. Větší společnosti již často mají
vypracovaný tzv. etický kodex a jde o to, aby byl v plném rozsahu
uplatňován v praxi.
Sběr dat o spokojenosti či nespokojenosti zákazníků bývá spojen s
obtížemi souvisejícími s jejich malou ochotou vyplňovat dotazníky; počet
získaných odpovědí často nedosahuje ani dvaceti procent oslovených zákazníků.
Při přípravě průzkumu je vhodné použít co nejjednodušší formulář se třemi,
maximálně čtyřmi jasně formulovanými otázkami.…