2.2.70
Revize ISO 9001:2015 – 9. Část normy – Hodnocení výkonnosti
Ing. Monika Becková
9 Hodnocení výkonnosti
Kapitola 9 se skládá z původních článků přesunutých z kap. 8 (Měření, analýza a zlepšování) kromě přezkoumání vedením, které je přesunuto z původní kapitoly 5 (Odpovědnost managementu). Naopak zde již nenajdeme požadavky na řízení neshodného produktu, které je nyní součástí předchozí kapitoly 8. Kromě těchto přesunů a jiné struktury se v zásadě změny týkají pouze jiných formulací téhož a dílčích upřesňování požadavků. K podstatnější změně patří pouze rozšíření rozsahu přezkoumávání systému managementu vedením.
Kapitola 9 se skládá z 3 ucelených dílů, v nichž jsou obsaženy zejména požadavky na spokojenost zákazníka, interní audit a přezkoumávání.
Kapitola 9 bude mít následující části:
9.1 Monitorování, měření, analýza a hodnocení
Článek obsahuje požadavky stanovené ve původním čl. 8, resp. 8.1 (Obecně). Pokud se týká monitorování, měření, analýzy a hodnocení, organizace obecně musí – v podstatě stejně jako dosud - zajistit následující požadavky.
9.1.1 Obecně
Článek obsahuje upřesnění požadavků původně stanovených ve stávajících čl. 8.1 (Obecně) a 8.2.3 (Monitorování a měření procesů).
Původně:
Organizace musí:
-
Plánovat a implementovat procesy monitorování ....., které jsou potřebné pro prokazování shody;
-
Aplikovat vhodné metody monitorování a měření;
Nyní:
Organizace musí určit:
-
co je třeba monitorovat a měřit;
-
vhodné metody monitorování, měření, analýzy a vyhodnocování, aby byly zajištěny platné výsledky;
-
kdy se musí provádět monitorování a měření;
-
kdy se musí výsledky z monitorování a měření analyzovat a vyhodnocovat;
-
organizace musí zajistit, aby činnosti monitorování a měření byly implementovány v souladu s určenými požadavky a musí uchovávat vhodné dokumentované informace jako důkazy o výsledcích.
-
organizace musí hodnotit výkonnost v oblasti kvality a efektivnost systému managementu kvality.
Pozn.: Nové požadavky tu v podstatě nenajdeme, ale zajímavá je např. změna formulace a rozdělení požadavků v oblasti výkonnosti:
-
na výkonnost v oblasti kvality (ve stávající verzi je použit termín "dopad procesů na shodu s požadavky na produkt") – k vhodným ukazatelům lze tak zařadit např. počet neshodných dílů, náklady na zmetkovitost apod.;
-
na efektivnost v oblasti systému managementu kvality – termín beze měny; k vhodným ukazatelům lze zařadit počet systémových neshod, počet spokojených zákazníků apod.
9.1.2 Spokojenost zákazníka
Článek obsahuje požadavky původně stanovené ve stávajícím čl. 8.2.1 (Spokojenost zákazníka). Jak je vidět dále, v podstatě nezměněné.
Původně:
-
Organizace musí ..... monitorovat informace, týkající se vnímání zákazníka...;
-
Způsob získávání a používání těchto informací musí být stanoven.
Nyní:
-
Organizace musí monitorovat, jak zákazník vnímá míru, nakolik byly požadavky splněny.
-
Organizace musí získat informace o pohledu a názorech zákazníka na organizaci a její produkty a služby.
-
Organizace musí určit způsoby získávání a používání těchto informací.
-
Informace týkající se pohledu zákazníka mohou zahrnovat průzkumy spokojenosti zákazníka nebo jeho názorů, zákaznická data o kvalitě dodaných produktů nebo služeb, analýzu podílu na trhu, pochvalná vyjádření, záruční reklamace a zprávy od obchodních zástupců (dříve obsaženo v poznámce k čl. 8.2.1, jinak beze změny).
9.1.3 Analýza a hodnocení
Článek obsahuje požadavky původně stanovené v původním čl. 8.4 (Analýza dat).
Dříve:
Organizace musí:
-
Určovat, shromažďovat, analyzovat vhodná data (tj. data z monitorování a měření a data z jiných relevantních zdrojů);
-
Analyzovat je třeba, aby se:
- prokázala vhodnost a efektivnost systému managementu kvality;
- vyhodnotila vhodnost zvyšování efektivnosti systému managementu kvality.
Nyní:
Organizace musí:
-
Analyzovat a hodnotit odpovídající data a informace vyplývající z monitorování, měření a z jiných zdrojů.
-
Výstup z analýzy a hodnocení se musí použít pro:
- prokázání shody produktů a služeb s požadavky;
- posuzování a zvyšování spokojenosti zákazníka;
- zajišťování shody a efektivnosti systému managementu kvality;
- prokazování, že plán byl úspěšně implementován;
- posuzování výkonnosti procesů;
- posuzování výkonnosti externího poskytovatele (poskytovatelů);
- určování potřeby nebo příležitostí pro zlepšování v rámci systému managementu kvality.
-
Výsledky analýzy a hodnocení se musí také použít jako vstupy pro přezkoumání systému managementu.
Pozn.: Odstavec vypadá na první pohled jinak než stávající verze, přitom je ale zřejmé, že využití výsledků analýz tak, jak je nově formulováno, je prováděno v uvedených oblastech již nyní.
Nově je pouze doplněn požadavek na použití výstupů z analýz pro posuzování výkonnosti externího poskytovatele…