dnes je 12.5.2024

Input:

Revize normy ISO 14001:2015 - úvod

16.5.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.78
Revize normy ISO 14001:2015 - úvod

Ing. Monika Becková

Systémy environmentálního managementu dle ČSN EN ISO 14001:2016 a jejich využití při řízení firmy

Úvod

Obecně

Před časem jsme podrobně informovali o "velké revizi" normy ČSN EN ISO 9001:2016, která (stejně jako revize ISO 14001) vyšla v české verzi na začátku letošního roku.

Protože řada organizací využívá nejen tento standard v oblasti kvality jako základ pro řízení firmy, ale stále častěji jsou využívány tzv. integrované systémy řízení, které slučují požadavky více systémových norem a oblastí, a také zejména proto, že nejčastěji využívaná kombinace těchto norem zahrnuje v současné době právě oblast kvality a environmentu, přinášíme výtah nových či upřesněných požadavků také v systémech environmentálního managementu.

V následujících příspěvcích se budeme postupně věnovat jednak souhrnnému přehledu změn, které vyplývají z implementace ČSN EN ISO 14001:2016 (EMS), a očekávanému přínosu pro uživatele, a jednak podrobněji rozebereme jednotlivé části normy, které mají z hlediska změn významnější dopad na plnění příslušných požadavků. Tyto části pak doplníme tam, kde je to účelné, o jednoduché příklady či krátké komentáře. Na uživateli je pak vytvořit si vlastní názor a specifický přístup k implementaci buď samostatné normy ISO 14001, nebo v rámci integrovaného systému řízení.

Uživatelé normy

Máme-li hovořit o očekávaném přínosu EMS dle nové normy pro uživatele, je třeba si upřesnit, kdo jsou vlastně uživatelé normy. Patří mezi ně v podstatě zainteresované strany tak, jak je známe z oblasti ISO 14001, neboli zejména:

  • Vlastníci firmy, kteří očekávají, že budou ve shodě se závaznými požadavky, ušetří díky implementaci EMS například na základě výsledků analýzy životního cyklu nebo využitím alternativ šetrnějších k životnímu prostředí, získají certifikát shody pro podporu image firmy;

  • Zaměstnanci, kteří očekávají, že firma bude fungovat pokud možno bez problémů tak, aby měli práci a odpovídající ohodnocení;

  • Zákazníci, kteří očekávají kvalitu, přiměřenou cenu, ale také bezpečnost a shodu s veškerými požadavky souvisejícími s nakupovaným produktem,

Nahrávám...
Nahrávám...